Michaela Haga (C) ordförande för Sjötrafikutskottet i Region Stockholm

Förlängt SL-kortsförsök för Vaxholmspendeln i vår

Den blågröna majoriteten beslutade i sin budget för 2019 att SL-kortet skulle gälla på Waxholmsbolagets morgon och eftermiddagsavgångar mellan Stockholm och Vaxholm (även kallad Vaxholmspendeln) under vintertidtabell 2019. Anledningen var att ge pendlare ett alternativ på den populära sträckan under tiden som SL-kortsförsöket i hela skärgårdstrafiken, som genomfördes under 2018, utvärderas. Vintertidtabellen slutar den 14 april och nu väljer Region Stockholm att förlänga möjligheten till den 9 maj.

-Redan under 2018 visade sig den så kallade Vaxholmspendeln vara en resenärsmagnet för pendlare då den gick under höst och vintertidtabell. Nu ser vi en ökning av antalet passagerare på sträckan under 2019 och därför provar vi att förlänga försöket ytterligare några veckor under våren till den 9 maj. Vi hoppas såklart att ännu fler ska välja att åka kollektivt till jobbet och ställa bilen hemma, säger Michaela Haga (C) ordförande för Sjötrafikutskottet.

Hittills under 2019 har Vaxholmspendeln haft en ökning i antalet resenärer med nästan 13% jämfört med 2018.

-Det är glädjande att det går så bra för försöket med att åka på SL-kort med Waxholmsbolaget i rusningstrafik mellan Stockholm och Vaxholm, via Nacka och Lidingö. Det minskar trängseln på våra vägar och i övriga kollektivtrafiken, avslutar Michaela Haga.

Fakta

Linjens sträcka: Ramsö/Rindö på morgonen, via Norra Tynningö till Vaxholm, sedan via Vaxholms andra brygga Fredriksberg till Höganäs sedan Riset på Nackasidan, Gåshaga och Hasseludden, Klippudden på Lidingö, Nacka Strand, Kvarnholmen, Slussen och Strömkajen.

Följande SL-biljetter gällerpå sträckan: 30-dagars, 90-dagars, års-samt skolbiljett, utöver Waxholmsbolagets biljettsortiment.

Centerpartiet i Region Stockholm

Press/kontakt: