Andel 3-åringar med karies

Förbättrad tandhälsa bland barn och unga i Stockholm

Barn och ungas tandhälsa blir bättre i Stockholm. För treåringarna syns en förbättring även i de områden där tandhälsan är som sämst. För att ytterligare förbättra tandhälsan bland barn och unga satsar Stockholms läns landsting tillsammans med Karolinska institutet på Akademiskt Barntandvårdscentrum. Där samtliga barn med karies får en hälsovägledare som håller kontakt  per telefon en gång varannan vecka.

Tandhälsorapporten 2016 för Stockholms län visar att tandhälsan hos barn och ungdomar under en lång tid förbättrats och kan generellt betecknas som mycket god. Andelen 3-åringar med karies är fortfarande liten och ligger på en oförändrad nivå jämfört med 2015. Däremot finns det fortsatt skillnader i tandhälsa för 3-åringar mellan de olika stadsdelarna och kommunerna i länet. Skillnaderna fortsätter dock att minska.

Vid mätningen 2016 hade 2,4 procent av 3-åringarna i vårdbehovsområde 1 (det område där tandhälsan är som bäst) kariesskadade tänder. Motsvarande siffra för vårdbehovsområde 4 (det område där tandhälsan är som sämst) var 9,7 procent, det vill säga en skillnad på 7,3 procentenheter mellan de olika vårdbehovsområdena. Det är en minskning sedan 2015 då skillnaden låg på 9,7 procentenheter. Förändringen beror på en förbättring av tandhälsan i vårdbehovsområde 4.

- Min ambition är att alla barn i Stockholms län ska ha en god tandhälsa. Att socioekonomi påverkar hälsan är tyvärr ett vetenskapligt faktum, inte bara i Stockholmsområdet utan i hela Sverige och i hela världen. Därför driver jag på för satsningar som ökar resurserna till barn med sämst tandhälsa i länet, säger Karin Fälldin (C), ordförande i Tandvårdsberedningen i Stockholms läns landsting.

För att förbättra tandhälsan hos barn i socialt utsatta områden beslutade landstinget att upprätta ett Akademiskt barntandvårdscentrum (ABC). Idag genomför ABC riktade insatser för barn med karies. Under ett år får de barn som utvecklat karies en handledare som genom telefonsamtal en gång varannan vecka gör uppföljningskontroller. För de äldre barnen ges dessutom internetkurser i tandvårdsrädsla till de 10 procent av de unga som är rädda för tandläkarbesök. För att minska det psykologiska avståndet till tandläkaren och motverka förekomsten av karies bland barn och ungdomar.

- Den uppåtgående trenden vi nu ser i tandhälsa och minskade skillnader mellan olika områden är ett resultat av landstingets långsiktiga åtgärder. Det är ett idogt arbete och jag hoppas att den fantastiska verksamhet som akademiskt barntandvårdscentrum bedriver kommer leda till ännu fler förbättringar framöver, säger Karin Fälldin (C).

Fakta: Akademiskt barntandvårdscentrum

• Stockholms läns landsting, Folktandvården och Odontologiska institutionen (KI) finansierar.
  • Fyra centrala områden: kariesprevention för förskolebarn, beteendemedicinska projekt, registerstudier med möjlighet att följa stora populationer av barn över tid och klinisk odontologisk behandlingsforskning.
  • Rekrytera 200 tandläkare i länet som kopplas till nätverket
  • Attrahera stöd från industrin
  • Förskolebarn med mycket hög kariesförekomst som behandlas under narkos
  • Hälsovägledare håller kontakt med barn per telefon en gång varannan vecka under 1 år, till alla barn som utvecklar karies före 3 års ålder