Ett ljus i mörkret - Nu lanseras solkartan för Stockholms län

När det är som mörkast på året lanseras nu Solkartan i Stockholms län. Det står klart när styrelsen för Storsthlm Kommunerna (KSL) samlades för årets sista möte. Det blir ett nytt verktyg som alla husägare kan använda för att se potentialen för att installera teknik för solenergi på hustaken.

- Det ska vara enkelt att fatta beslut som är bra för både plånboken och miljön. Det här är ett bra exempel på samarbete där kommunernas olika kart- och mätavdelningar har bidragit till ett helt nytt verktyg för alla invånare, säger Christian Ottosson (C), ledamot i styrelsen för Storsthlm Kommunerna i Stockholm län (KSL).

Det är Storsthlm Kommunerna i Stockholm län som genom energi- och klimatrådgivningen i länet har tagits fram den nya gröna tjänsten. Genom upphandling har fastighetsägare i 21 av länets kommuner nu fått Solkartan för att på webben se vilken potential enskilda hus har utifrån läge och takkonstruktion.

- Alla vet idag att man genom solpaneler kan utnyttja solenergi för att både sänka energikostnader och gynna miljön. Men få vet vilken potential som deras egna hustak har, vilket gör att man kanske avvaktar istället för att göra en god investering. Med Solkartan blir det lättare att fatta beslut, säger Christian Ottosson (C).

På samma styrelsemöte den 15 dec behandlades också viktiga miljöfrågor såsom gemensamma riktlinjer för återvinningscentralerna i länet samt Energikontoret för Stockholms län.

Läs mer: http://energiradgivningen.se/solkarta

Fakta:

WSP har analyserat solinstrålningen på hustak inom de 21 kommunerna samt framställt en web-baserad kartapplikation där resultaten presenterats. Den genomförda solinventeringen syftar till att klargöra potentialen för solenergi inom respektive kommun samt att skapa förutsättningar för att tillgängligöra resultaten för allmänheten. Beräkningar har genomförts med hjälp av geografiska informationssystem (GIS) och redovisar den årliga inkommande solenergin i kilowattimmar (kWh/år).

Beräkningarna omfattar ca 500 000 hustak inom följande kommuner: Danderyd, Ekerö, Haninge, Huddinge, Håbo (ingår i länets energi- och klimatrådgivning), Järfälla, Lidingö, Nacka, Norrtälje, Nynäshamn, Salem, Sigtuna, Solna, Sundbyberg, Tyresö, Täby, Upplands-Bro, Upplands Väsby, Vallentuna, Vaxholm och Värmdö

För mer information:

Christian Ottosson (C)