Gustav Hemming (C), klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd och Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd.

Centerpartiet får två regionråd i nya Mittenkoalitionen

Centerpartiet går från ett till två regionråd. Det blev klart när de nya regionråden valdes in i fullmäktige i Region Stockholm under tisdagen.

Nytt regionråd är Christine Lorne (C) som får ansvar för den helt nya primärvårds- och folkhälsonämnden där även tandvård ingår. Gustav Hemming (C) fortsätter som förste vice ordförande i regionstyrelsen samt som gruppledare för Centerpartiet i Region Stockholm. Han får delvis en ny portfölj och blir klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd.

I förra veckan presenterade Centerpartiet, Socialdemokraterna och Miljöpartiet sin nyformerade Mittenkoalition där en av de största sjukvårdssatsningarna är på primärvården. Christine Lorne är sedan tidigare Centerpartiet i Region Stockholms sjukvårdspolitiska talesperson och ambulanssjuksköterska:

- Jag är så glad att vi har enats om en historisk satsning på primärvården där vi successivt ska utöka andelen av sjukvårdsbudgeten som går till vårdcentralerna. Det här innebär en helt ny syn på sjukvården där vi avlastar hela sjukvårdssystemet, säger Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd.

Mittenkoalitionen har enats om det långsiktiga målet om att 25 procent av sjukvårdsbudgeten ska gå till primärvården. Det är en ökning med 8 procentenheter från dagens nivåer.

- Nu kommer jag kavla upp ärmarna för att se till att fler får hjälp i tid på sin vårdcentral och att alla får en fast läkare. Då ser vi samtidigt till att färre människor behöver bli akut sjuka, och att färre drabbas av kroniska sjukdomar, säger Christine Lorne (C).

Gustav Hemming (C) har varit regionråd för Centerpartiet i Region Stockholm i 16 år. Han blir klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd och får därmed nytt ansvar för miljö, klimat och energi.

- Miljöfrågorna är kärnan i mitt politiska engagemang, därför är jag glad att återigen få ansvar för de frågorna. Vi i Mittenkoalitionen har enats om väldigt ambitiösa klimatmål. Redan 2035 ska Region Stockholm uppnå nettonollutsläpp, vi ska skärpa hållbarhetskraven i våra upphandlingar och vi ska accelerera takten i omställningen till förnybara drivmedel i alla våra egna fordon. Vi ska gå före och visa att en storstadsregion kan ställa om, säger Gustav Hemming (C), klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd.

Något som Centerpartiet har kämpat för väldigt länge och successivt återinfört för stockholmarna är pendelbåtstrafiken. Under mandatperioden kommer den nya koalitionen att införa nya pendelbåtlinjer och investera i nya fartyg.

- Vi gick till val på en historisk pendelbåtsrevolution och är därför väldigt glada att vi i Mittenkoalitionen har enats om att införa tre nya pendelbåtlinjer under de kommande fem åren, bland annat från Solna, Sundbyberg, Bromma, Danderyd och Täby. Samtidigt kommer vi göra pendelbåtlinjerna till Vaxholm och Värmdö till en permanent del av Stockholms kollektivtrafik, säger Gustav Hemming (C).