Karin Ernlund (C) gruppledare i Stockholms stad, Gustav Hemming (C) miljö och regionplanelandstingsråd, Michaela Haga (C) distriktsordförande i Stockholms län.

C vallöfte: Genomför en Stockholmsförhandling för cykelstråk

Centerpartiet vill bjuda in till en ny Stockholmsförhandling för cykel mellan staten, Stockholmsregionen och kommunerna i regionen för att genomföra utbyggnaden av den regionala cykelplanen med 850 km cykelvägar av hög kvalitet och kapacitet. Efter att cykelstråken Täby-Frescati och Kista-Norrtull avbrutits av den rödgröna regeringen så står Stockholmsregionen utan den överenskomna utbyggnaden av cykelinfrastrukturen. Utbyggnaden ska senast vara färdig 2025, vilket är 5 år innan dagens målsättning på 2030.

-När de två största cykelsatsningarna i Stockholm har avbrutits av regeringen så är vi redo att ta över det tappade styret. Jag vill trampa igång en regional förhandling mellan landstinget och kommunerna och staten för att snabbt få till en gemensam och sammanhållen utbyggnad av stråken i den regionala cykelplanen till 2025. Vi tror att det är möjligt att få ner totalkostnaden med ett samlat genomförande istället för kommunvisa insatser som idag, säger  Gustav Hemming (C)miljö- och regionplanelandstingsråd

-Centerpartiet har sett till att vi nu bygger säker cykelinfrastruktur i Stockholm. Men vi vill mer. Vi behöver fler breda säkra cykelbanor i hela staden och vi behöver ett regionalt cykelvägnät. Fler pendlare ska kunna välja cykeln och då måste det bli enklare och säkrare att cykla, både korta och långa sträckor. Det är bra för miljön, hälsan och för att minska trängseln, säger Karin Ernlund (C) gruppledare i Stockholms stad.

-Om vi ska få fler att cykla måste cykelvägnätet vara robust, gent och säkert. Nu är det viktigt att vi sätter Stockholmsregionen på cykelkartan och med Centerpartiets förslag kan vi uppnå ett fullt utbyggt regionalt cykelvägnät i snabbare takt, till 2025. Det är anmärkningsvärt att regeringen drar ned på infrastrukturinvesteringar för två stora cykelvägsprojekt på det här sättet. Vi måste istället prioritera och göra de långsiktiga satsningar som behövs för att fler ska ha möjlighet att cykla snabbt och säkert i hela vår region, säger Michaela Haga (C) distriktsordförande Stockholms län.

Bifogat finner ni ett underlag.

Centerpartiet i Stockholms stad

Press/kontakt: