Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd i Region Stockholm.

8 av 10 nöjda med sitt besök på vårdcentralen

39 000 stockholmare har delat med sig av sina upplevelser av primärvården. Vårdcentralerna i Region Stockholm får ett högt helhetsbetyg och fler än 8 av 10 uppger att de var nöjda med sitt besök på vårdcentralen.

Under september 2023 fick patienter som genomförde ett läkar- eller sjuksköterskebesök på en vårdcentral i Region Stockholm svara på en patientenkät. Undersökningen visar att 84 procent av patienterna var nöjda med sitt besök på vårdcentralen.

- Att patienterna över lag är nöjda med den vård de får på sin vårdcentral är ett kvitto på det fantastiska jobb som personalen gör! Med det sagt har vi lång väg kvar att gå innan vårdcentralerna fungerar som det är tänkt och alla som behöver det kan få tid på sin vårdcentral samma dag. Därför har Mittenkoalitionen ett långsiktigt mål om att primärvården ska ha 25 procent av sjukvårdsbudgeten, säger Christine Lorne (C), primärvårdsregionråd.

Bland de patienter som träffat en sjuksköterska på vårdcentralen upplever 88 procent att de fått ett bra bemötande och 84 procent upplever en god tillgänglighet. Drygt 8 av 10 kände förtroende för den läkare de träffade.

Undersökningen visar att Region Stockholm är näst bäst i landet på att erbjuda samma läkare vid upprepade besök. 58,5 procent av patienterna uppgav att de fick träffa samma läkare som vid tidigare besök på vårdcentralen. Bara Region Halland har en högre andel.

- Det är såklart bra att vi ligger i topp vad gäller kontinuitet och att nära 60 procent av patienterna får träffa samma läkare vid upprepade besök. Men att Region Stockholm är näst bäst med den siffran säger en del om hur eftersatt primärvården är i hela landet. Mittenkoalitionens mål är ju att alla ska ha en fast namngiven läkare, säger Christine Lorne (C).

FAKTA om enkäten

• Den nationella patientenkäten (NPE) samordnas av Sveriges kommuner och regioner (SKR). Den undersöker patientens upplevelse av primärvården och skickas ut vartannat år. Enkäten undersöker sju olika områden och tar bland annat upp frågor om tillgänglighet, bemötande och delaktighet.
  • Region Stockholm ligger 1 procentenhet över riket när det gäller delaktighet och involvering, 2,2 procentenheter avseende kontinuitet och koordinering. För övriga dimensioner ligger regionen runt rikssnittet.
  • 39 000 patienter som genomförde ett läkar-eller sjuksköterskebesök under september månad fick enkäten. Svarsfrekvensen är 38 procent. Både fysiska och distansbesök ingick i undersökningen.

Fler siffror ur enkäten

• Under perioden 2018–2023 har resultatet för samtliga dimensioner legat ganska stabilt med små rörelser (om ungefär 1 procentenhet) upp eller ned.
  • För patienter som träffat en läkare på vårdcentralen svarade 85 procent att de fått ett bra bemötande och 82 procent var nöjda med tillgängligheten.
  • Även vad gäller läkarbesök ligger Region Stockholm i nivå med övriga regioner. På ett område, kontinuitet och koordinering, hade Region Stockholm ett något högre resultat än övriga regioner – 74 procent jämfört med nationella genomsnittet på 71 procent.
  • Patienter som träffar läkare via distansbesök är mer nöjda med kontinuitet och koordinering samt information och kunskap. Patienter som gör ett fysiskt besök var å andra sidan mer nöjda med helhetsintrycket, grad av delaktighet och involvering, respekt och bemötande samt tillgänglighet.
  • Det finns skillnader i förtroende mellan könen, där män uppger ett högre förtroende (drygt 4 procentenheter) än kvinnor. Män är också över lag mer nöjda än kvinnor.
  • Ju äldre patienten är desto nöjdare är hen över lag med läkarbesöket.