Christine Lorne (C) primärvårdsregionråd i Region Stockholm

50 miljoner kronor mer till primär hörselvårdsrehabilitering

Nu kommer vårdval primär hörselvårdrehabilitering att stärkas med 50 miljoner kronor. I region Stockholm är hörselvårdsrehabiliteringen uppdelad i en primär och en utvidgad rehabilitering där den primära riktar sig till patienter med lätt till måttlig hörselnedsättning. Den primära hörselvårdsrehabiliteringen i Region Stockholm har varit ett vårdval sedan 2011 och aldrig tidigare har grundersättningen i vårdvalet höjts.

- Nu höjer vi ersättningen rejält inom primär hörselvårdsrehabilitering. Det är första gången som grundersättningen höjs. Vi gör det för att få till en ännu bättre vård som ges efter behov samtidigt som det fortsatt ska vara enkelt att få hjälp, säger Christine Lorne (C) primärvårdsregionråd.

Idag får vårdvalet 85 miljoner kronor men den kraftiga höjningen från Region Stockholm innebär att vårdvalet får 135 miljoner kronor per år. Vårdvalet kommer samtidigt att förändras för att bli mer behovsstyrt från den 1 januari 2025 då en ny modell ersätter dagens system där vårdgivare både bedömer behovet av hörapparat och säljer själva apparaten.

- Vi gör det enklare för vårdföretagare att fokusera på att bedriva vård. Tidigare har vårdgivare hamnat i en situation där de dels ska bedöma behovet av hörapparat, dels sälja hörapparater. Nu likställs hörapparater med andra hjälpmedel inom vården vilket innebär att audionomen tillsammans med patienten väljer hörapparat helt utifrån patientens behov, säger Christine Lorne (C).

Tillskottet på 50 miljoner är till för att skapa en mer jämlik vård där patienterna kan känna sig trygga med att de råd de får utgår från deras behov samtidigt som vårdaktörerna värnas. En del av vårdaktörernas listningsersättning kommer framöver viktas utifrån ett socioekonomiskt index. Tidigare har ersättningen varit densamma per patient oavsett var i regionen de bor. Nu höjs listningsersättningen för de flesta patienter samtidigt som vi säkerställer att hörselvården får samma förutsättningar att säkra en jämlik vård som våra vårdcentraler har i nuläget.

- Genom att ge vårdgivarna betalt för vad vården faktiskt kostar kommer det kunna bli mer fokus på den rehabiliterande vården som audionomerna också står för. Då skapas förutsättningar för vården att anpassas efter varje patient samtidigt som vi värnar regionens mångfald av vårdaktörer, avslutar Christine Lorne.

FAKTA

• Tidigare har vårdval primär hörselrehabilitering fått 85 miljoner kronor per år men nu satsas ytterligare 50 miljoner kronor vilket innebär att vårdvalet finansieras med 135 miljoner kronor per år
      • Det finns 52 hörselmottagningar i Stockholms län som genomför behovsbedömning, hörselrehabilitering och insatser för att lära patienten olika strategier för att hantera sin hörselnedsättning i syfte att fungera så bra som möjligt i samhället.
      • Från och med 1 januari 2025 ersätts dagens system där vårdgivarna både bedömer behovet av hörapparat och säljer apparaten med en modell där vårdgivaren bedömer behovet och sedan tillsammans med patienten väljer hörapparat som till största del bekostas av regionen.
      • Ersättningen för en behovsbedömning höjs från 550 kronor till 770 kronor
      • Det är första gången som grundersättningen höjs.