Årgång två av Breakthrough Energy Fellows tillsammans med grundaren, Bill Gates

Pressmeddelande -

CemVisions Claes Kollberg och Paul Sandberg utsedda till Breakthrough Energy Fellows

Nybro 6 oktober. CemVision meddelade idag att medgrundaren och CTO Claes Kollberg och Paul Sandberg, PhD i Building Materials, har utsetts till den andra årgången av Breakthrough Energy Fellows.

Idag tillkännagav Breakthrough Energy, en klimatorganisation grundad av Bill Gates, den andra kullen av sitt Fellows-program som en del i organisationens uppdrag att stödja utvecklingen av de gröna tekniker som världen behöver för att uppnå nettonollutsläpp av koldioxid senast år 2050. Som en del av den andra kullen av Fellows kommer CemVisions Paul Sandberg och Claes Kollberg att få forskningsstöd för att påskynda utvecklingen av sitt bolags CO2-fria cementteknik. CemVisions lösning innebär att fossil kalksten byts ut mot återvunnet industriavfall och energiförbrukningen som idag består i förbränning av främst sopor och kol blir i stället möjlig att elektrifiera med fossilfri energi.

Breakthrough Energy Fellows identifierar forskare, ingenjörer, entreprenörer och team från hela världen, som ligger bakom banbrytande klimatinnovationer, och bistår dessa med stöd i form av finansiering, mentorskap, utbildning och tillgång till Breakthrough Energy-nätverket i syfte att påskynda den gröna omställningen.

“Andra årgången av Breakthrough Energy Fellows representerar en grupp globala innovatörer och pionjärer inom hållbarhet, som alla delar ett djupt engagemang för att hitta nya lösningar på klimatkrisen. Dessa personer arbetar dagligen för att introducera ny teknik och innovativa tillämpningar i en rad olika branscher med potential att möjliggöra en mer hållbar framtid”, säger Ashley Grosh, vice ordförande för Breakthrough Energy Fellows. “För att de ska lyckas behövs unikt stöd och resurser som vi bidrar med. Vi är mycket glada över att välkomna Paul och Claes till vår andra kull och stötta dem och deras teknik när de tar sig an en av våra svåraste klimatutmaningar”, fortsätter Ashley Grosh, vice ordförande för Breakthrough Energy Fellows.

“Detta erkännande och stöd från Breakthrough Energy Fellows kommer, förutom att det är en enorm kvalitetsstämpel på vår idé, möjliggöra demoproduktion och genomföra rekryteringar för att ytterligare stärka och skala upp vårt team”, säger Claes Kollberg, medgrundare och CTO för CemVision. “Att vara en del av den här gruppen med forskare och innovatörer kommer förhoppningsvis öppna många dörrar och ge upphov till många intressanta samarbeten framöver”, fortsätter Claes Kollberg, medgrundare
och CTO för CemVision.

För mer information, kontakta:
CemVision, press@cemvision.se
Breakthrough Energy Ventures, press@breakthroughenergy.org