Pressinbjudan: Cementa presenterar pågående insatser avseende cementförsörjningen i Sverige

Presskonferens fredag den 10 september 2021, kl 10:00

På en presskonferens den 10 september 2021 kommer det svenska byggmaterialföretaget Cementa AB, en del av byggmaterialkoncernen HeidelbergCement, att ge en statusuppdatering kring de insatser som pågår för att hantera cementförsörjningen på kort och lång sikt i Sverige.

I dag produceras cirka 75 procent av den cement som används i Sverige i Cementas fabrik i Slite. Den 6 juli tidigare i år stod det klart att mark- och miljööverdomstolen avvisar Cementas ansökan om ett nytt långsiktigt täkttillstånd att bryta kalksten i Slite. Avvisningsbeslutet riskerar att få allvarliga konsekvenser för Sveriges cementförsörjning efter den 31 oktober 2021, och därmed bromsa såväl samhällsbyggandet som den svenska klimatomställningen.

Med anledning av den uppkomna situationen arbetar Cementa med en rad insatser, som kommer att presenteras under presskonferensen.

På presskonferensen och frågestunden, som startar kl 10.30, medverkar:

• Magnus Ohlsson, vd Cementa
  • Karin Comstedt Webb, hållbarhetschef Cementa och HeidelbergCement norra Europa
  • Matilda Hoffstedt, fabrikschef Cementa Slite

Plats
Presskonferensen kommer att sändas digitalt via Youtube. Journalister bjuds därefter in till efterföljande frågestund via Teams. Eventuella frågor som inte hinns med vid själva presskonferensen, går självklart att mejla i efterhand.

Länk till presskonferensen och till efterföljande frågestund för journalister, skickas ut den 9 september.

För mer information och intresseanmälan:

Katarina Roslund, PR- och kommunikationschef, HeidelbergCement Sverige, mail: Katarina.roslund@heidelbergcement.com

• cementförsörjning
  • byggmaterial
  • slite
  • industri
  • byggbransch
  • bostäder
  • cementbrist
  • gotland
  • infrastruktur

Cementa ingår i den internationella byggmaterialkoncernen HeidelbergCement som har cirka 53 000 medarbetare i  fler än 50 länder. Cementa tillverkar och säljer cement och erbjuder kunskap om användning av cementbaserade produkter. Vårt mål är klimatneutralt betongbyggande, och en nollvision för koldioxidutsläpp som vi når genom tekniksprång, vardagseffektivisering och livscykelperspektiv. Läs mer på www.cementa.se.