Cellaviva på NGM Live 15 mars kl 13:40

Den 15 mars kan du i realtid följa livesändningen av kapitalmarknadsdagen NGM Live där bolag som antingen är noterade, eller som ska noteras, på NGM presenteras. Klockan 13:40 presenterar Mathias Svahn, vd och grundare för Cellaviva, Sveriges första biobank för sparande av stamceller.

Cellaviva är Sveriges första biobank för familjesparande av stamceller från efterbörden. Stamceller har unika egenskaper vilket gör dem attraktiva ur ett medicinskt perspektiv. Cellaviva erbjuder blivande föräldrar möjligheten att spara stamceller från sitt nyfödda barn, ett familjesparande. En möjlighet som miljontals familjer, jorden över, har använt sig av i över 20 års tid.

Samtliga celler i din kropp härstammar från stamceller och vid barnets födelse kan man samla in stamceller från efterbörden, efter att navelsträngen klippts av. Dessa stamceller analyseras, fryses ned och sparas sedan för barnets och familjens framtid.

Stamcellsparandet är etablerat runt om i världen. Över åttio allvarliga sjukdomar kan behandlas med hjälp av egna eller donerade stamceller. I framtiden menar forskare att nyttan av cellerna kan bli än större och erbjuda en potentiell behandling för områden som diabetes, CP-skador och MS.

Hos Cellaviva finns stamcellerna i tryggt förvar, nedfrysta i flytande kväve i familjens eget frysfack, sparade för familjen och framtiden. Cellaviva är en vårdgivare med tillstånd att bedriva vävnadsinrättning och förestår en primär biobank.

Se det live här: www.investerarbrevet.se/ngmlive och ställ dina frågor till talaren via mail på ngmlive@laika.se. Frågorna besvaras direkt efter seminariet på Periscope (www.periscope.tv/ngmexchange).