Mercantes nya distributionscentral i Göteborg får innovativt trådlöst nätverk från Celab.

Mercante är en typisk storanvändare av Wi-Fi då bland annat deras lagerhanteringssystem arbetar trådlöst. Något som ställer höga krav på nätverket. Efter att ha upplevt en del prestandaproblem i sina gamla lokaler vill de nu försäkra sig om att det nya nätverket lever upp till dessa krav.

Mercante, som har sitt säte i Norge, är ett grossistföretag på den Nordiska marknaden. De har med sitt utbud av populära varumärken upplevt en kraftig ökning och växt ur sina tidigare lokaler. Den nya distributionscentralen i Göteborg på hela 9000 m² skall nu möjliggöra vidare expansion.

Att leverera pålitlig och högkvalitativ Wi-Fi-täckning i en fastighet av den storleken är i sig en utmaning. När den dessutom är fylld med staplar av produkter av olika material och densitet så ställs enorma krav på såväl planering och utformning som hårdvara.

Genom att leverera ett omfattande system baserat på hårdvara från Ruckus, förväntar sig Celab Communications AB att övervinna dessa hinder. Ruckus patenterade teknik för dynamiskt riktad överföring minskar effektivt störningar och brus och ökar på så vis både hastigheten och räckvidden. I förlängningen innebär det också att antalet accesspunkter kan minskas och därmed kostnaden minimeras, utan att ge avkall på tillgängligheten.

Systemet planeras vara i drift i samband med flytten i slutet av september.

OBS: Bilden är endast en visualisering och kan skilja sig från verkligheten.