Motorola påskyndar teknikskifte i februari

Motorola påskyndar teknikskifte i februari

Den 16:e februari utgör slutdatum för utfasningen av Motorolas helt analoga sortiment. Utfasningsperioden inleddes under 2013 med att flera specialmodeller plockades bort för att göra plats åt modernare teknik. Över ett år senare når nu teknikövergången sitt slut i och med att även de mest centrala modellerna i sortimentet utgår.

Flera av de komradio som nu utgår har varit med sedan nittiotalet och är bland de mest sålda modellerna i historien. Händelsen markerar därför mer eller mindre slutet på en era men också den definitiva början på något nytt och garanterat bättre.

Se utfasningsplanen under ladda hem eller kontakta oss för information om berörda modeller. Sista beställningsdatum av dessa modeller (hos oss) är onsdagen den 11:e februari.

En möjlighet. Inte ett problem.

I princip samtliga utgående modeller har digitala ersättningsprodukter som är helt bakåtkompatibla. Det innebär att de kan användas direkt i befintliga analoga nät såväl som i nyare digitala system. Med andra ord kan ni smidigt övergå till digital kommunikation i er egen takt.

Se utfasningsplanen eller kontakta oss för mer information/rekommendation om lämpliga ersättare.

Dessutom är de nya modellerna framtidssäkrade och erbjuder funktioner som inte tidigare varit möjliga. Digitaliseringen innebär också att dagens radiosystemen generellt är mycket smidigare att integrera med andra tekniker som telefoni och IP. Det medför att det är mycket enklare att t.ex. skapa ledningscentraler eller utnyttja komradio för dataöverföring. Faktum är att det redan idag finns hundratals effektivitets- och produktivitetshöjande applikationer som utökar möjligheterna i systemen.

Undantag

Den enda modell som inte har någon direkt ersättare är CM340/360 mid-band. Av den anledningen kommer den att fortsätta tillverkas tillsvidare och kommer att finnas tillgänglig på obestämd tid.

Förutom Motorolas egna ersättningsprodukter har vi valt att utöka vårt sortiment med analoga radio från tillverkaren Vertex Standard, en tillverkare som ingår i Motorola-koncernen.

Bakgrund till utfasningen

Eftersom väldigt mycket teknik idag använder sig av trådlös överföring börjar det på många platser i världen att bli ”brist” på kanalplatser. Det har lett till att många länder helt slutat att dela ut eller successivt stryper utdelningen av frekvenstillstånd för analog radio.

Andra länder har istället valt att halvera kanalbredden i sina frekvenstillstånd vilket medför att analoga radio inte längre kan utnyttjas med godkänd kvalitet.

Anledning till att digital teknik är lösningen är att dubbelt så många enheter kan utnyttja samma begränsade spektrum som motsvarande analoga system.