Weingut Rings inleder samarbete med Moestue & Cask AB

Weingut Rings inleder samarbete med Moestue & Cask AB

Moestue & Cask inleder spännande samarbete med Weingut Rings. Familjen Rings koncentrerar sig på ekologisk produktion av torra viner av hög kvalitet. Vi har nu fyra viner från den prisade producenten i Systembolagets Beställningssortiment.

”Det ska bli otroligt spännande att få jobba med Weingut Rings. De tillhör den nya generationen av topproducenter i Tyskland. Alla tyska producenter jag frågat gällande vem som är den mest spännande nya stjärnan på den tyska vinhimlen har svarat; Weingut Rings!" Säger produktchef Anders Rüster.

Sedan 2008 har den nya generationen av familjen Rings koncentrerat sig på ekologisk produktion av torra viner av hög kvalitet. Weingut Rings kännetecken är välbalanserade viner med stor lagringspotential. Familjen har sin bas i Freinsheim, några kilometer norr om den lilla byn Bad Dürkheim i regionen Pfaltz.

2008 tog bröderna Andreas och Steffen över ansvaret för vingården från sina föräldrar. Före brödernas intåg var produktionen inriktad att sälja vin i bulk samt på familjens övriga fruktodling. Efter mycket kort tid uppmärksammades brödernas strävan efter kvalité och 2015 godkändes egendomen som VDP (Verband Deutscher Prädikatsweingüter), och 2017 utmärktes Weingut Rings med 4 druvor av Gault-Millau Wine Guide.

De ursprungliga 12 hektaren har utökats med ytterligare 23 hektar vingårdar i bland annat kommunerna Freinsheim, Ungstein och Kallstadt. Bröderna Rings filosofi är att störa vinifieringen så lite som möjligt och man är sedan att antal år tillbaka ekologiskt certifierade. Den nya vinanläggningen från 2018 står cirka 70 procent under jord vilket gör att man kan använda naturlig kylning av källaren, som har en konstant temperatur på 12–14 grader. En solcellsanläggning har installerats på vinanläggningens tak för att kunna tillgodogöra sig ”grön” el. Man har även låtit bygga tre stora regnvattencisterner som sänkts ner i marken framför vineriet.

De manuella skördarna är strikt kontrollerade och det slutgiltiga urvalet gör man på sorteringsbord i familjens vinanläggning. Musten får spontanjäsa med "vild" jäst som förekommer naturligt i luften eller på själva druvorna. Det är under denna period som vinet utvecklar sina individuella smaker och struktur och hittar sin balans enligt bröderna Rings. De vita vinerna lagras sedan på stora traditionella ekfat eller ståltankar och buteljeras endast med lätt filtrering (eller ingen alls). De röda vinerna lagras på franska barriquer och buteljeras utan filtrering.

Området Pfalz är mest känt för sina riesling-viner men familjen Rings har på senare år även framgångsrikt producerat Spätburgunder (Pinot Noir). Man har numera två Spätburgunder Grosses Gewächs i sin portfölj.

Följande viner finns i Systembolagets beställningssortiment:

• 2021 Ungesteiner Nussriegel Riesling Erste Lage, artnr 73824, pris 399 kr
  • 2016 Weilberg Riesling Grosses Gewächs, artnr 79903, pris 629 kr
  • 2017 Saumagen Riesling Grossese Gewächs, artnr 52114, pris 699 kr
  • 2022 Spätburgunder, artnr 2183, 279 kr

För mer information om vinerna eller producenten kontakta produtchef Anders Rüster: anders@moestuecask.se

Anders Rüster

Produktchef på Moestue & Cask 0703-911973