Nittnaus Beerenauslese Exquisit finns nu i 40 av Systembolagets butiker. Nr 2959 · Flaska 375 ml · 10 % · Pris 109 kr.

Toppvin blir lättare att få tag på – Nittnaus Beerenauslese Exquisit

Från den 1 september blir det enklare att hitta det utmärka dessertvinet Nittnaus Beerenauslese Exquisit 2018. Då finns det i 40 av Systembolagets butiker. Perfekt till fruktiga efterrätter men även till ostar och anklever.

De unga bröderna Andreas och Hans Michael Nittnaus driver sedan ett par år tillbaka familjeegendomen i lilla byn Gols vid Neusiedlersjöns nordöstra hörn i Österrike. Områdets unika mikroklimat med den grunda Neusiedlersjön gör det möjligt att i princip varje år få botrytis i vingårdarna. En förutsättning för att framställa ädelrötade söta viner varje år.

Hans Michael och Andreas Nittnaus har tagit över efter föräldrarna och gör viner med den äran.

Produktchef Anders Rüster om vad som gör Nittnaus Beerenauslese Exquisit så speciellt:

”Det har alla smaker av till exempel aprikoser och honung som man förväntar sig av ett ädelrötat sött vin. Men trots den höga restsötman har vinet en fin balans med bra syra som gör att det känns fräscht. Sedan har det också en fördelaktigt låg alkoholhalt på tio procent. Här får du verkligen mycket vin för pengarna. Man får komma ihåg att den här typen av vin alltid är kostsamt att framställa då druvorna måste handplockas.”

Varför inte testa Nittnaus Beerenauslese Exquisit till anklever med aprikosmarmelad på smörstekt bröd.

Inte bara till desserter!

Det söta vinet har en frisk frukt och en välbalanserad syra som gör att det passar passar utmärkt till fruktiga desserter och knäckig äppelpaj. Men prova det också till ankleverterrin med aprikosmarmelad på smörstekt toast, eller till en vällagrad hårdost med hjortronsylt. Det passar också perfekt till grönmögelostar. Serveras vid cirka 10 grader.

Årgång 2018 har en druvsammansättning av 45% Chardonnay, 35% Grüner Veltliner samt 20% Scheurebe. Ungefär två tredjedelar av druvorna till denna årgång blev botrytisangripna vilket ger vinet dess speciella karaktär. Efter den manuella skörden har vinet jäst och sedan lagrats på ståltankar för att behålla sin friska fruktiga stil med tydliga inslag av mogen persika, apelsinskal, ananas och eleganta honungstoner. 2018 Nittnaus Beerenauslese Exquisit har rönt stor uppskattning i press och tävlingar. Den här årgången har fått hela 94 poäng i A la Carte Gourmet Magazine!

Nittnaus Beerenauslese Exquisit
Nr 2959 · Flaska 375 ml · 10 % · Pris 109 kr

För mer information om vinet kontakta Anders Rüster: anders@moestue.se.