Fyra viner från Monte Zovo till Beställningssortimentet

Fyra viner från Monte Zovo till Beställningssortimentet

Från den 12 september finns fyra viner från Monte Zovo i Systembolagets Beställningssortimen. Familjen Cottini fortsätter att producera viner av hög kvalitet. Deras Amarone della Valpolicella 2019 fick högsta betyg i Gambero Rosso.

Monte Zovo Valpolicella Superiore, 2020
Nr 58366 · Flaska 750 ml · 13,5 % · Pris: 139 kr

Vinet har en intensiv, rubinröd färg. Aromen är fruktig och intensiv och för tankarna till mogna körsbär och syrliga bär, kryddor som peppar, kryddnejlika och kanel. På slutet inslag av lakrits. I gommen är den saftig med behagliga och mjuka tanniner. Vinet är utmärkt tillsammans med kallskuret, grillat eller stekt rött kött och lagrade hårdostar. Serveringstemperatur: 16 till 18 grader.

Monte Zovo Valpolicella Ripasso Superiore, 2019
Nr 58260 · Flaska 750 ml · 14,5 % · Pris: 169 kr

Ripasson har aromer av mogna frukter, körsbär, plommon och svarta vinbär. Det bjuder på smaker av viol och kryddor som vanilj och kanel. På gommen är den len, balanserad och fyllig. Vinet passar perfekt till grillat kött. Utmärkt till mustiga huvudrätter som pasta eller risotto med pumpa, korv eller svamp. Den kan också kombineras med charkuterier och ostar. Serveringstemperatur: 16 till l8 grader.

Monte Zovo Amarone della Valpolicella, 2017
Nr 58365 · Flaska 750 ml · 16 % · Pris: 399 kr

Det här vinet bjuder på dofter av mogna frukter, inlagda körsbär, toner av intensiva kryddor och fatarom. Fylligt och rikt. Varmt med mogna och runda tanniner. Amaronen har fått högsta betyg ”Tre Bicchieri” (tre glas) i Gambero Rosso, den mest omfattande och erkända guiden av italienska viner.
Vinet är idealiskt när det kombineras med grytor på kött, gärna vilt. Perfekt även till grillade kötträtter och utmärkt tillsammans med lagrade ostar. Serveringstemperatur: 16 till 18 grader.

Monte Zovo Recioto 2015
Nr 58401 · Flaska 375 ml · 13 % · Pris: 276 kr

Recioto kan enklast beskrivas som en Amarone där man avbrutit jäsningen innan allt socker jäst ut. Resultatet är ett sött rött vin som passar perfekt till mörka chokladdesserter eller smakrika ostar, testa det gärna till en blåmögelost. Vinet har sockerhalt 151,8 gram per liter.

Vill du veta mer om vinerna ta kontakt med Mats Abrahamsson: mats@moestue.se

Om producenten:

Familjen Cottini har gjort vin i fyra generationer. De äger flera estates och just De här vinerna görs på druvor från Tregnago Estate.
1925 grundade Carlo Cottini den första familjegården. De närmsta åren började företaget odla andra typer av frukt som körsbär, plommon, aprikoser och oliver. De födde också upp också boskap.
Det viktiga språnget mot vinodling skedde först med andra och tredje generationen Cottini. Raffaello (Carlos son) byggde sin vingård i Fumane, i Valpolicella, där familjen har sina rötter. 1965 köpte han gården Caprino Veronese, där den moderna vingården ligger än idag. Diego Cottini, fortsätter familjetraditionen genom att köpa ny mark i östra Valpolicella och i Lugana, vilket tar företaget ut på internationella marknader.
Familjen Cottini har i fyra generationer arbetat gediget med att driva ett hållbart vinhus i harmoni med naturen och det böljande landskapet regionen erbjuder. Sedan många år tillbaka är all produktion från de egna vingårdarna ekologisk, de är certifierade för biodiversitet och är helt självförsörjande av energi via biomassa, sol och vindkraft.

På Moestue har vi en målsättning att leverera alkoholhaltiga drycker av högsta kvalité till den Svenska marknaden genom att ha ett nära, personligt och ansvarsfullt samarbete med alla våra producenter och samarbetspartners.