Förutom att vi fyller uteserveringarna är nog rosévinsförsäljningen ett av Sveriges tydligaste vårtecken. Här tipsar vi om fyra riktigt bra roséviner som förhöjer vårens rätter men fungerar lika bra som sällskapsvin en eftermiddag i solen.

Fira in våren med en god rosé – här är 4 tips!

Vi svenskar älskar att fira in våren med rosévin. Det passar också förträffligt till årstidens lättare rätter med lax, kyckling, sallader och primörer. Vi tipsar om fyra höjdarviner som lockar fram vårkänslorna på ett kick.

Fyra heta tips på goda roséviner: Les Remparts des Ceps Dorés Rosé, 2021. Château Vignelaure Rosé, 2021. Bardolino Chiaretto La Sogara Rosé. G.D.Vajras Rosabella Rosato 2021.

Vi börjar med två franska viner. I Côtes du Rhône tillverkar producenten Les Vignerons de Roaix Seguret det här fina vinet av 70% grenache, 20% syrah och 10% cinsault. Rosén är svagt rosa och smakar bärigt med inslag av persika, rabarber och örter. Du hittar Les Remparts des Ceps Dorés Rosé bland de små flaskorna på Systembolagets hyllor.

Les Remparts des Ceps Dorés Rosé, 2021
Nr 2239 · Flaska 375 ml · 13,5 % · Pris: 59 kr

Nu rör vi oss österut mot distriktet Coteaux d'Aix-en-Provence och kommer fram till underbara Château Vignelaure. Här producerar man ett friskt ekologiskt rosévin med 40% grenache, 30% syrah, 20% cabernet sauvignon och 10% vermentino. The Wine Enthusiast gav vinet hela 93 poäng.

Château Vignelaure Rosé, 2021
Nr 94674 · Flaska 750 ml · 13 % · Pris: 159 kr.
Släpps den 20 maj

I Italien, närmare bestämt Venetien, hittar vi vinhuset Cottini. Här produceras Bardolino Chiaretto La Sogara Rosé. Vinet är ekologiskt certifierat. Det ljust rosa vinet görs på druvorna 60% corvina, 20% corvinone och 20% rondinella. Rosén bjuder på en bärig smak med inslag av hallon, örter, smultron och blodapelsin.

Bardolino Chiaretto La Sogara Rosé
Nr 2363 · Flaska 750 ml · 12,5 % · Pris: 99 kr

Det familjeägda vinhuset G.D. Vajra finns i Piemonte i Italien. Det är sjunde året de gör sitt Rosabella Rosato, ett stilla rosévin med mycket frukt, härliga toner av röda bär och friska mineraler. Rosabella Rosato 2021 är gjord på 90% nebbiolo, 5% barbera och 5% dolcetto. Druvorna till vinet kommer från vingårdar i byarna Barolo, La Morra, Novello och Serralunga.

G.D.Vajras Rosabella Rosato 2021
Nr 90351 · 750 ml · 12,5% · Pris: 119 kr
Släpps den 27 maj

Omdömen i pressen om våra roséer:

Bardolino Chiaretto La Sogara Rosé Cottini SPA 2020
"Vilken charmör! Underbart bärig och samtidigt koncentrerad med vilda hallon, smultron, myntablad och söt peppar. Mums! Ekologiskt med adress Venetien, gjort på de lokala druvorna corvina, rondinella och molinara."

G.D. Vajra Rosabella Rosato 2021
"
Körsbär, viol, plommon, ett och annat lingon tillsammans med tranbär för ännu mer fräschör och driv. En sol- och vårkick på flaska med hjälp av druvorna nebbiolo och några droppar barbera och dolcetto. Rosabella är riktigt Bella!"

Sofia Ander i DinVinguide.se

Château Vignelaure Rosé, 2021
"
Underbar rosé från Frankrikes äldsta vinområde. Provence är även regionen som satt laxrosa roséviner och böljande lavendelfält på kartan. Smaken domineras av medelhavsörter ihop med fräscha inslag av röda bär, gul persika och mörkröd grapefrukt.”

Jenny Asplund i Västerås tidning

På Moestue har vi en målsättning att leverera alkoholhaltiga drycker av högsta kvalité till den Svenska marknaden genom att ha ett nära, personligt och ansvarsfullt samarbete med alla våra producenter och samarbetspartners.