BrewDogs Silk Road i Tillfälliga sortimentet

Den 2 september lanseras BrewDog Silk Road i Systembolagets Tillfälliga sortiment. En hazy IPA packad med smaker av tropisk frukt och pigg humle.

BrewDogs Silk Road är en Ipa i New England-stil smaksatt med lychee och mango, alkoholhalten är 6,5 procent. Den har rejält fruktig smak med en liten sötma. Här finns tydliga inslag av mango, apelsin, aprikos, och en hint av sockerkaka. Servera som sällskapsdryck eller till kryddstarka rätter, vegetariska eller med ljust kött. Den passar fint till mat med sydostasiatisk kryddning och indiska rätter.

Lite om bryggeriets historia

• 2007 BrewDog grundas av ölentusiasterna James Watt and Martin Dickie i Fraserburgh, nordöstra Skottland
  • 2008 börjar BrewDog exportera sin öl till Sverige, Japan och USA
  • 2010 första BrewDog-baren öppnar i Aberdeen, James och Martins hemstad
  • 2013 öppnar den första internationella baren i Stockholm.
  • 2016 bygger de ett helt nytt brygghus i Ellon
  • 2017 BrewDog fyller 10 år och presenterar nyheten Hazy Jane
  • 2018 startar världens första craft beer-hotell, the Doghouse, intill bryggeriet Columbus i Ohio
  • 2021 startar ytterligare två hotell och lägger stort fokus på hållbarhet