Adnams första cider Wild Wave i Tillfälliga sortimentet 29 september

Adnams första cider Wild Wave i Tillfälliga sortimentet 29 september

29 september lanseras cidern Wild Wave från Adnams i Systembolagets Tillfälliga sortiment. Det engelska bryggeriet är känt för sin öl och även sprit. Det här är dock första gången de gör en cider.

Wild Wave är en cider med hög fruktighet och fyllig smak, som har en uppfriskande balans tack vare sin unika blandning av bitteräpplen och dessertäpplen. Inspirerad av en promenad på Southwold Beach var visionen att skapa en premiumcider helt tillverkad av engelska äpplen, med en smak som var så fräsch och fruktig att den skulle kännas som ett uppfriskande vattenstänk från havet i ansiktet.

Jäsning med champagne- och vinjäst skapar en ljus och sprudlande cider med smaker och dofter av färska äpplen, mango och tropisk frukt. Elegant balanserad med en mediumtorr avslutning.

Adnams är välkända för att brygga öl och tillverka spritdrycker och de har även haft ett gott rykte inom vinbranschen i många år. Men de har aldrig tidigare tillverkat cider.

”I Wild Waves unika äppelblandning letade vi efter djup av smak, men också ytterligare tanniner som tillför kropp och den uppfriskande, sammandragande eftersmaken som du skulle få från ett torrt vitt vin. Detta ger cidern både drickbarhet och en mångsidighet som liknar vin när det gäller matkombinationer. Vi samarbetade med ciderproducenten Rod Clifford från Gloucestershire för att skapa precis rätt blandning av bitteräpplen och dessertäpplen.”

Adnams Wild Wave
Nr 10187 · Burk · 330 ml · 5 % · Pris: 24,90 kr + pant · Säljstart: 29/9