Sommarklassikern Pripps Blå seglar igen

Sommarklassikern Pripps Blå seglar igen

Sista veckan i april är det premiärsegling för en ny reklamfilm från Pripps Blå och med det även en kursändring för det anrika ölvarumärket. Efter några år av en ganska tyst tillvaro är nu Pripps Blå tillbaka med en storsatsning i media, en ny profilflaska, en sommaröl smaksatt med fläder och som officiell leverantör till bröllopskalaset – Love Stockholm 2010.

Det finns få varumärken som är så starkt förknippade med den svenska sommaren och det visar sig i försäljningen av Pripps Blå där juni, juli och augusti är årets viktigaste månader. Idag har Pripps Blå en marknadsandel på drygt 10 procent och målet är att öka marknadsandelarna under de närmaste åren.

Reklamfilmerna från Pripps Blå brukar både vara efterfrågade och efterlängtade. Sista veckan i april smygstartar Pripps Blå sommaren med en ny reklamfilm. Den nya kommunikationen tar fasta på att Pripps Blå alltid är lika uppfriskande – oavsett var den dricks och av vem.

- Det känns som helt rätt år att göra storsatsning för Pripps Blå i år. Sällan har väl sommaren varit så efterlängtad, och det är ju just sommaren som är Pripps Blå stora årstid. Med den nya filmen vill vi markera att Pripps Blå är tillbaka, men i en ny tappning. Det ska både skapa igenkännande av den där speciella blå sommarkänslan och tillföra något nytt och intressant, säger Henric Byström PR-chef Carlsberg Sverige.

Mer om filmen
I den nya filmen anländer inte Pripps Blå-båten på en kobbe i den svenska skärgården, utan på en strand i Brasilien. Det är en kontrast, men stämningen och miljön är väldigt mycket Pripps Blå. Karaktärerna och miljön är annorlunda, men bildspråket och känslan bygger vidare på Pripps Blås arv av avslappnad gemenskap med vänner. Filmen avslutas med att Pripps Blå-båten seglar vidare mot nya destinationer för att dela med sig av uppfriskande sköna Pripps Blå stunder.

Målet med den nya filmen är att öka kännedomen och relevans för Pripps Blå i framförallt den yngre målgruppen* och befästa Pripps Blå position som ett av Sveriges populäraste öl.

”Dina färger var blå” i ny tappning
Både regissören Eric Broms och produktionsledaren Mats Sandin har tidigare arbetat med reklamfilmer för Pripps Blå. De har återigen fångat den speciella "blå" känslan, men med brasilianska toner. Musik har länge varit tongivande i Pripps Blå kommunikation där den blå känslan presenterats av kända svenska artister som Tomas Ledin, Tommy Nilsson och Patrik Isaksson. Nu när Pripps Blå gör ett stopp i Brasilien är det med en ny version, med Brasilianska rytmer, av den klassiska "Dina färger var blå " av Tommy Nilsson.

Reklamfilmen börjar sändas vecka 16 på Kanal 5 TV 3, 6och webb-TV.

Flera blå stunder – Pripps Blå smaksatt med fläder
För att fira att sommaren snart är här lanserar Pripps Blå en öl smaksatt med fläder – Pripps Blå Sommarlager. Ölet har en fräsch, lätt och uppfriskande smak av äkta fläder och kommer att finnas för försäljning på restauranger, i dagligvaruhandeln samt i beställningssortimentet på Systembolaget. Pripps Blå Export, 33 cl, tappas även från och med april på en ny profilflaska i grönt glas.

Som officiell ölleverantör till Love Stockholm 2010, 6-19 juni, kommer fler än någonsin samtidigt kunna dela på uppfriskande blå stunder i Stockholm.

* Förtydligande, 4 maj 2010: Carlsberg Sveriges definition av "yngre målgrupp" är 25-35 år.

Ansvarig på Carlsberg Sverige för Pripps Blå
Markus Berg, Senior Brandmanager

Samarbetspartners till Pripps Blå
Reklambyrå: Åkestam Holst, Byråproducent: Colony, Produktionsbolag: Broms Nation och Mediebyrå: OMD,