Rekordresultat för Carlsberg Sverige

Carlsberg Sverige redovisar ett resultat på 325 miljoner kronor för 2009. Det är en ökning med drygt 20 procent jämfört med året innan. Årets resultat är det bästa Carlsberg Sverige någonsin uppnått. Omsättningen ligger kvar på oförändrat 3,2 miljarder kronor.
Carlsberg Sverige arbetar med två parallella resultatmål, Engagemang och Lönsamhet, som går hand i hand och prioriteras lika.

– En viktig faktor bakom den kraftiga resultatökningen är att vi har arbetat intensivt med att förbättra medarbetarnas engagemang i jobbet. Genom kommunikation, dialog och delaktighet har det index som mäter engagemanget ökat från 63 procent till 88 procent på bara ett år. Engagemang föder lönsamhet, säger Otto Drakenberg, VD för Carlsberg Sverige.

Företaget har också valt att starkt fokusera på de mer lönsamma produkterna och öka värdet på dem, skära bort eller minska arbetet med mindre lönsamma delar och på så sätt öka lönsamheten både för butiks- och restaurangkunder och för Carlsberg Sverige.

– Vi har också arbetat med att sänka kostnaderna inom alla delar av verksamheten genom att ta bort sådant som konsumenterna inte vill betala för, säger Otto Drakenberg.

Carlsberg Sverige har också satsat på nya innovationer, som nya produkter och nya förpackningslösningar, till exempel öl i premium-PET där Carlsberg Export lanserades i Sverige hösten 2009 som första land i världen.

Dryckesmarknaden har under året påverkats av lågkonjunkturen, vilket bland annat märks av att försäljningen på restaurang minskar kraftigt till förmån för konsumtion hemma. Samtidigt ökar försäljningen av starköl på Systembolaget. Vattenmarknaden fortsätter att minska, dock med en ljusning mot slutet av året.

– Två produktområden som blir allt populärare är alkoholfri öl och cider, säger Otto Drakenberg. Vi har valt att satsa hårt på ett gott, alkoholfritt alternativ för den som föredrar det. Samtidigt ser vi också att många väljer att gå över från vin till cider, inte minst på restaurang.

Carlsberg Non Alcoholic, som lanserades för fyra år sedan, har under 2009 ökat försäljningen på restaurang, det område där alkoholfritt växer snabbast, med 44 procent jämfört med året innan. Den nya cidern Somersby, som introducerades så sent som i april förra året, har på den korta tiden uppnått en andel på drygt 40 procent av den totala cidermarknaden på restaurang.

– Det är också roligt att kunna konstatera att en klassiker som Apotekarnes Julmust blir allt populärare för varje år. Förra året ökade den försäljningen med ca 10 procent, säger Otto Drakenberg. Julmusten är starkt förankrad i svenskarnas jultradition.
För mer information eller intervju, kontakta:
Göran Orre, Kommunikationschef, goran.orre@carlsberg.se, 0708 21 95 20
Henric Byström, PR-chef, henric.bystrom@carlsberg.se, 0704 83 05 48
Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett brett vin- och spritsortiment. Carlsbergs framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet i över 40 länder. För mer information besök: www.carlsbergsverige.se