Carlsberg Sverige har invigt ny burklinje i Falkenberg

Carlsberg Sverige har invigt ny burklinje i Falkenberg

- Största investeringen sedan bryggeriet grundades år 1896
Carlsberg Sverige har investerat 130 miljoner kronor i en ny burklinje på bryggeriet i Falkenberg. Systemet har en toppkapacitet på 90 000 burkar i timmen och är byggt med den senaste miljötekniken. Falkenberg är idag ett av Europas modernaste bryggerier.

Den senaste femårsperioden har Carlsberg Sverige arbetat för att modernisera bryggeriet i Falkenberg och genomfört stora investeringar; bland annat ett nytt brygghus, nytt lager och förarlösa truckar.

– Med den nya produktionslinjen har vi förberett oss för framtiden. Detta innebär att vi kan erbjuda kunderna och konsumenterna flexibla förpackningslösningar med burkar anpassade efter olika gruppers behov. Det är ett viktigt led i vårt arbete att fortsätta utveckla dryckesmarknaden, säger Carlsberg Sveriges vd Mark Jensen.

Hela byggnationen präglas av Carlsberg Sveriges höga ambitioner inom miljöområdet. Alla komponenter ska ha en så liten miljöpåverkan som möjligt och med hjälp av den allra senaste miljötekniken är ambitionen att den totala miljöbelastningen ska minska kraftigt.

Den nya burklinjen erbjuder många möjligheter till flexibla lösningar för både tappning och förpackningar. Kapaciteten 90 000 burkar per timme är en ökning med 25 procent jämfört med tidigare maxkapacitet. Produktionslinjen innebär även att bryggeriet har byggts ut med 550 kvm.

– Genom att dra nytta av ny teknologi, stordriftsfördelar och ta lärdom av framgångsrecept från andra bryggerier i Carlsberg koncernen samt från andra branscher och länder har vi möjlighet att bättre möta våra kunders och konsumenters behov, säger produktionsdirektör Joakim Danberg.

Carlsberg Sverige fortsätter att investera i Falkenberg. Nästa stora satsning är en utbyggnad av lagret som precis har påbörjats och en automatisk plockrobot som beräknas tas i bruk år 2014. Även denna investering på drygt 200 miljoner kronor är ett uttryck för den vikt Carlsberg koncernen fäster vid den svenska marknaden.

Jörgen Welter, Kommunikatör, 073-444 46 89, jorgen.welter@carlsberg.se
Henric Byström, PR-chef, 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig mer än 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa, Pepsi och Festis är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader. Mer information på www.carlsbergsverige.se