Carlsberg storsatsar i Sverige och världen

Carlsberg storsatsar i Sverige och världen

Carlsberg investerar kraftigt i en global ompositionering av varumärket. Globalt sett är ambitionen att Carlsberg som varumärke ska fördubbla vinsten till 2015. I Sverige ska Carlsberg stärka positionen som Sveriges största internationella premiumöl.

Carlsbergs gröna logotyp är välkänd över hela världen, men försäljningen kan inte alltid mäta sig med varumärkeskännedomen. För att hjälpa varumärket nå sin fulla potential och samla alla marknader under en röst lanserar Carlsberg en ny global positionering. Investeringen är internationell, men som en av de viktigaste premiummarknaden inom koncernen har Carlsberg Sverige stor betydelse.

– Carlsberg som premiumöl har en bra position i Sverige, men vi har inte haft den utveckling som varumärket har kraft till de senaste åren. Nu gör vi en storsatsning för att permanent stärka positionerna för Sveriges största internationella premiumöl, säger Mark Jensen, vd på Carlsberg Sverige.

That calls for a Carlsberg!

Carlsberg nya positionering bygger inspiration från företagets arv och värderingar som innovation, passion, medborgaranda och att vara utforskande. Värderingar som var centrala för grundarna av Carlsberg – och som gäller lika mycket idag.

Med den nya identiteten vill Carlsberg uppmuntra sina konsumenter att ”göra det rätta”, och att belöna sig med en Carlsberg för insatsen. Därför är den nya sloganen "That calls for a Carlsberg!".
Däremot behåller Sverige, som en av de få marknaderna, "Probably the best beer in the world". Runt om i världen kommer konsumenter idag att möta det nya uttrycket för Carlsberg genom ny förpackningsdesign, nya reklamfilmer, annonser etcetera.

Carlsberg ska göra svenskar socialt modigare

I Sverige lanserar företaget Carlsberg även en omfattande kampanj för att få svenskar att utmana sig själva och kliva ur sin komfortzon. Genom en applikation för smartphone ska företaget få svenskarna att våga mer.

– Det finns en viktig skillnad mellan fysiskt och moraliskt mod. Moraliskt mod kan flytta dig framåt och in på ny mark. Vi vill uppmuntra svenskar att våga utmana sig själva, genom att anta olika utmaningar med glimten i ögat, säger Mark Jensen.

För mer information: www.unbottleyourself.com

Henric Byström, PR-Chef Carlsberg Sverige, tel: 070-483 05 48, henric.bystrom@carlsberg.se

Carlsberg Sverige är Sveriges ledande bryggeri och erbjuder ett brett urval av drycker. Företaget utvecklar, tillverkar och säljer öl, mineralvatten och läsk samt distribuerar ett vin- och spritsortiment. Carlsberg Sveriges framgångar är en kombination av starka lokala och internationella varumärken, bryggartradition och hög kompetens som sträcker sig 300 år tillbaka i tiden. Carlsberg, Pripps Blå, Falcon, Ramlösa och Pepsi är några av de varumärken som ingår i sortimentet. Carlsberg Sverige ingår i den internationella koncernen Carlsberg Group, med verksamhet på 150 marknader.