Gå direkt till innehåll
Några av årets deltagare i Canon Young People Programme (Foto: Alexander Söderling)

Pressmeddelande -

Canon Young People Programme sätter fokus på FNs globala mål nummer 12: Hållbar konsumtion och produktion

Stockholm, den 23 september 2024 - Canon Young People Programme (CYPP) är tillbaka och årets tema är FNs globala mål nummer 12: Hållbar konsumtion och produktion. Programmet, som äger rum i Göteborg i år, syftar till att stärka ungdomar i deras visuella berättande och engagemang i hållbarhetsfrågor. Genom att fokusera på hur vi kan konsumera och producera på ett mer hållbart sätt, uppmuntrar programmet unga deltagare att använda sin kreativitet för att belysa en av vår tids mest kritiska utmaningar.

Alexander Söderling, en erfaren fotograf med djupa rötter i Göteborg, leder årets program och tränar ungdomarna i fotografering. "Att få ha Canon Young People Programme på hemmaplan känns oerhört speciellt! Ungdomarna är otroligt motiverade och att jag får leva ut mina lärardrömmar i detta otroliga format gör det hela fantastiskt givande. Jag är riktigt stolt över det vi åstadkommit under den korta tid vi haft tillsammans och är riktigt taggad på att se resultatet", säger Alexander.

Under fyra workshop-tillfällen har nio ungdomar i programmet arbetat med att fotografera och tolka FNs globala mål nummer 12 genom bilder som speglar deras tankar och känslor kring hållbarhet. Resultatet kommer att presenteras i en inspirerande fotoutställning på Uni3 By Geely i Göteborg, där deras verk får ta plats och skapa en dialog om vikten av hållbar konsumtion och produktion.

Canon Young People Programme har sedan 2015 utbildat över 5750 ungdomar i Europa, Mellanöstern och Afrika, och i Sverige genomförs programmet för tredje gången. Det ger unga människor möjlighet att utveckla sina färdigheter inom fotografi och visuellt berättande, samtidigt som de får verktyg för att aktivt delta i diskussioner om hållbarhetsfrågor som är viktiga för deras framtid.

"Vi är väldigt glada att fortsätta samarbetet med Mentor, nu genom deras Göteborgskontor. Att årets program genomförs i Göteborg känns extra roligt. FNs globala mål nr 12: Hållbar konsumtion och produktion är viktigt för både Canon och våra intressenter. Målet ligger i linje med våra ambitioner för hållbar utveckling och cirkulär ekonomi. Vi hoppas att ungdomarna finner sin egen koppling till målet och de delmål de väljer att gestalta," säger Johanna Eriksson, Hållbarhetsansvarig på Canon Svenska AB.

Alexander Rosenberg, insamlingschef på Mentor Sverige, tillägger: “Att vi för tredje året i rad är med i Canon Young People Programme, och dessutom för första gången tillsammans med Mentorungdomar i Göteborg, gör årets program speciellt. Med stolthet krokar vi återigen arm med vårt partnerföretag Canon för att ge ungdomarna en plattform där de kan utforska och belysa hållbar konsumtion och produktion. Jag ser fram emot att se hur deras kreativitet och engagemang kommer att inspirera oss alla att tänka nytt och agera för en mer hållbar framtid."

CYPP strävar efter att ge ungdomar verktyg, kunskap och självförtroende för att agera i frågor som är viktiga för dem, med hjälp av kreativt tänkande och fotografi. Det stärker deras röst i samhället och ger dem en plattform att dela sina perspektiv på några av vår tids mest avgörande utmaningar.

Utställningen på Uni3 By Geely i Göteborg kommer att vara öppen för allmänheten senare i år och förväntas ge besökarna en tankeväckande upplevelse genom ungdomarnas bilder och berättelser. Detta är en utställning som utmanar våra tankesätt kring konsumtion och produktion, och som påminner oss om kraften i ungdomars röster och deras förmåga att driva förändring.

För mer information, kontakta:

Elif Bilyar, Presskontakt
elif.bilyar@canon.se

Canon Svenska AB är en del i den globala koncernen Canon Inc. som erbjuder produkter och tjänster inom innovativ bildhantering. Allt ifrån kameror, skrivare och tryckeriutrustning till tjänster för lagring och delning av bilder, dokumenthantering och digitalisering av processer. Canon Inc. som grundades 1937 omsätter cirka 4181 miljarder Japanska Yen och har 180 775 anställda – varav 22 214 i EMEA. Canon Svenska har 260 medarbetare och omsätter ca 1 miljard kronor genom direktförsäljning, franchise och fristående återförsäljare. Canon är ett av världens mest forskningsintensiva företag och under 2023 lämnades det in 2 890 USA-patent. Canons filosofi, Kyosei, är att arbeta tillsammans för allas bästa. Där ingår Canons miljöarbete som syftar både till att minska både den egna, och kundernas, miljöpåverkan.

Mer information om Canon finns på www.canon.se.

Elif Bilyar

Presskontakt Kommunikationschef B2B & Corporate +46739788652 LinkedIn

Mer information om Canon finns på www.canon.se.