Canon och HEIDELBERG tillkännager globalt samarbete inom arkmatat inkjet-tryck

Canon och HEIDELBERG tillkännager globalt samarbete inom arkmatat inkjet-tryck

Canon och Heidelberger Druckmaschinen AG (HEIDELBERG), teknikledare inom inkjet respektive arkmatat offsettryck, tillkännager idag sitt globala försäljnings- och servicesamarbete inom inkjet-tryck med gemensamt fokus om att stödja kommersiella tryckeriföretag som strävar efter att etablera hybrid offset/digital produktion för att möta ändrade behov av trycksaksköpare och öka deras förmåga att hantera kortare upplagor av mer varierande jobb. HEIDELBERG kommer att utöka sin teknologiportfölj genom att introducera en egen inkjetbaserad produkt line-up baserad på den nyligen annonserade Canon B2 arkmatade inkjetpressen och den väletablerade B3 arkmatade inkjetpressen. Båda pressarna kommer att integreras i HEIDELBERG Prinects arbetsflöde; Service och Saphira Ink kommer att levereras genom HEIDELBERG.

Akira Yoshida, VD och koncernchef samt styrelseordförande för Canon Production Printing Holding B.V, säger: "Canon har kanaliserat betydande energi och investeringar för att utveckla sin ledande inkjet-teknik och ge kunder inom den kommersiella tryckeribranschen en tydlig vision av deras framtid. HEIDELBERG har ett unikt arv, en omfattande kundbas och djup kunskap om behoven hos kommersiella tryckeriföretag. Vi är övertygade om att vårt samarbete med HEIDELBERG kommer att påskynda övergången till blandad offset/digital produktion och möjliggöra transformativ innovation för många fler offsettryckerier världen över.”

Dr. David Schmedding, försäljningschef för Heidelberger Druckmaschinen AG, kommenterar: "Vi är övertygade om att Canon är den idealiska partnern för HEIDELBERG för att stödja våra kunder med klassledande inkjet-teknik, supportad av djup expertis inom digitala applikationer och affärsutveckling. Vårt mål är att erbjuda tryckerier som som jobbar med offset- och digitalpressar en attraktiv och integrerad tjänste- och produktportfölj. Vi är därför glada över att kunna erbjuda våra kunder innovativa industriella inkjetpressar integrerade i vårt Prinect-arbetsflöde för att få flexibel och kostnadseffektiv autonom produktion."

För närvarande har mer än 650 Canon B3 arkmatade inkjetpressar anammats av kunder över hela världen, vilket ger dem ökad flexibilitet och smidighet att producera ett brett spektrum av kortare arbeten effektivt och lönsamt. Den nya arkmatade Canon B2 pressen bygger på denna meritlista och utlovar idealiska nivåer av digital produktivitet, kvalitet och mångsidighet i media för industrikunder när den blir tillgänglig.

Den nya HEIDELBERG bläckstråleportföljen visas i Heidelbergs monter i Hall 1 på drupa 2024 (Düsseldorf, Tyskland, 28 maj – 7 juni). Besökare kan se en animation av den nya B2 arkmatade bläckstrålepressen i Canons monter i Hall 8a, och pressen är beräknad att finnas tillgänglig under fjärde kvartalet 2025.

Om Canon Production Printing

Canon Production Printing utvecklar och tillverkar högteknologiska utskriftsprodukter och arbetsflödesprogramvara för den kommersiella utskriftsmarknaden som ett företag inom Canon Group, en global leverantör av bild-, dokument och informationshantering. Canon Production Printing är verksamt på tre kontinenter, med cirka 3 000 anställda (slutet av 2023) och har sitt globala huvudkontor i Venlo, Nederländerna. Dess produktutbud inkluderar skrivare med löpande bana produktion samt arkmatade digitalpressar för utskrift och publicering av stora volymer samt storformatsrulle-till-rulle och flatbäddsskrivare för skylt & display samt CAD/GIS-applikationer. Utvalda flexibla förpackningsapplikationer har också lagts till portföljen. Sedan företaget grundades har viljan att ständigt förnya sig alltid funnits i dess DNA. Canon Production Printing har förbundit sig att investera och främja tillväxt inom kommersiellt tryck, en av de fyra verksamheterna, tillsammans med nätverkskameror, medicinsk och industriell utrustning. Dessa kommer, tillsammans, bidra till att stödja Canons framtid. Mer information om Canon Production Printing finns på cpp.canon.

Mediaförfrågningar, vänligen kontakta:

Canon Production Printing

Marielle Vringer

e. marielle.vringer@cpp.canon

AD kommunikation

Shireen Shurmer

t. +44 (0) 1372 464 470

e. canon@adcomms.co.uk

Om HEIDELBERG

Heidelberger Druckmaschinen Aktiengesellschaft (HEIDELBERG) är ett innovativt teknikföretag med en ledande position inom den globala tryckeribranschen. Som en pålitlig och mycket innovativ partner har vi varit synonyma med kvalitet och framtida livskraft i mer än 170 år. Tack vare toppmodern teknik och innovativa affärsidéer formar vi framtida trender inom tryckeribranschen. Vi använder också vår tekniska expertis för att framgångsrikt positionera oss inom nya affärsområden som e-mobilitet. Samtidigt undersöker vi var vi kan gå in i nya marknader utifrån tekniska synergier och produktionsspecifika egenskaper. Vår kärnverksamhet är inriktad på behoven hos våra kunder på våra målmarknader för förpackningar, etikettryck samt special- och kommersiellt tryck. Fokus ligger på att öka produktiviteten i hela värdekedjan genom att digitalisera och automatisera de nödvändiga processtegen, särskilt med lösningar inom områdena robotics, artificiell intelligens och mjukvarubaserad arbetsflödeshantering. HEIDELBERG är den ledande leverantören av arkmatade offsetmaskiner, en teknologi som används vid produktion av högkvalitativa, högvolymstryckta produkter. Bolaget har dessutom utökat sin position inom flexografiskt tryck för förpackningsmarknaden och inom digitalt etikettryck de senaste åren. Mer information om HEIDELBERG finns på www.heidelberg.com.

Mediaförfrågningar, vänligen kontakta:

Thomas Fichtl

t. +49 6222 82- 67123

e. Thomas.Fichtl@heidelberg.com

Canon Svenska AB är en del i den globala koncernen Canon Inc. som erbjuder produkter och tjänster inom innovativ bildhantering. Allt ifrån kameror, skrivare och tryckeriutrustning till tjänster för lagring och delning av bilder, dokumenthantering och digitalisering av processer. Canon Inc. som grundades 1937 omsätter cirka 4181 miljarder Japanska Yen och har 180 775 anställda – varav 22 214 i EMEA. Canon Svenska har 260 medarbetare och omsätter ca 1 miljard kronor genom direktförsäljning, franchise och fristående återförsäljare. Canon är ett av världens mest forskningsintensiva företag och under 2023 lämnades det in 2 890 USA-patent. Canons filosofi, Kyosei, är att arbeta tillsammans för allas bästa. Där ingår Canons miljöarbete som syftar både till att minska både den egna, och kundernas, miljöpåverkan.

Mer information om Canon finns på www.canon.se.

Elif Bilyar

Presskontakt Kommunikationschef B2B & Corporate +46739788652 LinkedIn
Ola Fors

Produktchef Production Production +46739788904

Mer information om Canon finns på www.canon.se.