Gå direkt till innehåll
Arizona 2300 FLXflow använder programvaran PRISMAelevate XL för att skapa utskrifter med upphöjt tryck, inklusive de framhävda områdena och texturerna som används i utställningen ’World Unseen’.

Pressmeddelande -

Canon lyfter fram utskriftsleverantörernas möjligheter med upphöjt tryck, som demonstreras på drupa 2024

På drupa 2024 och som en del av kampanjen The Power to Move, visar Canon möjligheterna med upphöjt tryck i utställningen ’World Unseen’. Här förevisas emotionell påverkan och hur bildupplevelser och utskrifter/tryck kan berika både människors liv och verksamheter. I Canons monter (Hall 8a) kan besökarna utforska de taktila fördelarna med upphöjt tryck som en del av ett antal initiativ för företagens samhällsansvar, liksom verkliga exempel på detaljhandelsmiljöer.

I ‘The Core’, en speciellt imponerande, multisensorisk del i monterns mitt, visar Canon hur utskrifter/tryck har styrkan att engagera genom känslor och driva fram verksamhetsförändring genom samarbete. Ett viktigt inslag i ’The Core’ är en anpassning av kampanjen ‘World Unseen’ för alla med synnedsättning. Kampanjen skapades i april på Somerset House i London i samarbete med RNIB (Royal National Institute of Blind People). Inslaget visar hur man kan uppleva bilder genom beröring, genom att berätta stories, kommunicera och väcka känslor, och kan bara upplevas i det här formatet under drupas elva dagar. Teknikerna bakom upphöjt tryck – Arizona 2300 FLXflow och PRISMAelevate XL – finns också i Canons monter, tillsammans med fler exempel på upphöjt tryck, inklusive inredningsdekor med textur och applikationer för detaljhandeln som skapats för den norska blomsterhandeln Fiori och den tyska möbelkedjan POCO.

Mellan den 5-7 april 2024 bjöd Canon Europe tillsammans med RNIB in blinda, synsvaga och seende personer till utställningen ’World Unseen’. Utställningen på Somerset House gav besökare möjlighet att uppleva bilder tagna av världsberömda fotografer på ett imponerande och tillgängligt sätt. Till varje bild fanns ljudbeskrivningar och upplevelsemässiga ljudlandskap, liksom upphöjt tryck av fotografier och punktskrift, producerade på Arizona 2300 FLXflow med programvaran PRISMAelevate XL. Med det upphöjda trycket kunde besökarna känna de olika delarna i scenen genom former, framhävda områden och texturer, så att fotografierna kunde upplevas via beröring och möjliggöra visualisering. För seende besökare simulerade utställningen även ett antal synnedsättningar, som gav förståelse för hur andra upplever världen.

Ett exempel på en av de simulerade displayerna från utställningen 'World Unseen', som visar hur synskadade upplever världen.

Förutom utskrifterna från ’World Unseen’ kan Canons besökare på drupa även se exempel på upphöjt tryck i andra miljöer. Till exempel målat glas och väggbeklädnader som skapats för den norska blomsterhandeln Firori. Där finns också en butiksupplevelse med inredningsdekor och textur som tagits fram för, och i samarbete med, den tyska möbelåterförsäljaren POCO.

Under The Power to Move lyfter Canon också fram sitt fokus på innovation, digital transformation och samarbete genom sin senaste teknik och programvaror som möjliggör verksamhetsförändring. Besökarna får en förstahandsupplevelse av hur produktiv och effektiv Arizona 2300 FLXflow är. Med dess allsidiga substrat, från vanliga material för displayer och skyltar till svårhanterliga material som trä, glas och metall, kan Arizona flatbäddsskrivare producera högkvalitativa kreativa resultat som uppfyller kraven på automatisering och effektivitet i modern produktion. Tillsammans med programvaran PRISMAelevate XL, som möjliggör produktion av texturer upp till 4 mm höjd, är upphöjt tryck perfekt för att skapa effekter som sticker ut från mängden i många olika miljöer, till exempel inredningsdekor för kommersiellt bruk och för hemmet, liksom för att ta fram värdefulla applikationer för detaljhandeln.

Mathew Faulkner, EMEA Marketing & Innovation Director, Wide Format Printing Group på Canon Europe: ”Vi är oerhört stolta över vår omfattande utskriftsportfölj och strävar efter att skapa unika och praktiska applikationer som öppnar upp otaliga möjligheter för utskriftsleverantörer. Utställningen ’World Unseen’ är bara ett exempel på möjligheter som kan genomföras med Canons teknik. Vi ser fram emot att välkomna besökare på drupa, inte bara till ’The Core’, så att de själva får uppleva de här kraftfulla bilderna, utan också för att kunna skapa intäkter genom de möjligheter till verksamhetstillväxt som visas i monterns olika speciella zoner.”

Efter drupa kommer de bilder som skapats för utställningen ’World Unseen’ att reproduceras på olika platser inom EMEA, så att upplevelsen blir tillgänglig för en bredare publik och kan uppmuntra lokala utskriftsleverantörer att upptäcka vilka möjligheter upphöjt tryck erbjuder.

Mer om alla möjligheter med upphöjt tryck finns på: https://www.canon.se/business/solutions/elevated-printing/

Canon Svenska AB är en del i den globala koncernen Canon Inc. som erbjuder produkter och tjänster inom innovativ bildhantering. Allt ifrån kameror, skrivare och tryckeriutrustning till tjänster för lagring och delning av bilder, dokumenthantering och digitalisering av processer. Canon Inc. som grundades 1937 omsätter cirka 4181 miljarder Japanska Yen och har 180 775 anställda – varav 22 214 i EMEA. Canon Svenska har 260 medarbetare och omsätter ca 1 miljard kronor genom direktförsäljning, franchise och fristående återförsäljare. Canon är ett av världens mest forskningsintensiva företag och under 2023 lämnades det in 2 890 USA-patent. Canons filosofi, Kyosei, är att arbeta tillsammans för allas bästa. Där ingår Canons miljöarbete som syftar både till att minska både den egna, och kundernas, miljöpåverkan.

Mer information om Canon finns på www.canon.se.

Elif Bilyar

Presskontakt Kommunikationschef B2B & Corporate +46739788652 LinkedIn
Ola Fors

Produktchef Production Production +46739788904

Mer information om Canon finns på www.canon.se.