Gå direkt till innehåll
Canon lanserar plotWAVE T- och colorWAVE T-serierna, nästa generations storformatskrivare för tekniska dokument

Pressmeddelande -

Canon lanserar nästa generation av sina storformatskrivare för utskrift av teknisk dokumentation – plotWAVE och colorWAVE. Canon plotWAVE T- och colorWAVE T-serierna bygger på beprövade och pålitliga tekniker, inklusive CrystalPoint och Radiant Fusing. Här kombineras de senaste innovationerna inom produktdesign och styrteknik i ett mycket produktivt utskriftssystem som tryggt och enkelt reproducerar högkvalitativa tekniska ritningar, affischer och säljmaterial. Båda T-serierna innehåller också PRISMA Tech Suite, en ny uppsättning arbetsflödeslösningar. Skrivarna har flera IT-säkerhetsfunktioner som ger ett mycket bra skydd och kretsloppsdesignen stöder miljöinitiativen.

Serierna plotWAVE och colorWAVE har fått en långsiktig, marknadsledande framgång. De togs fram för yrkesutövare inom arkitektur, ingenjörsvetenskap, byggnation och tillverkning, liksom för myndighetskontor och kommersiella utskriftsleverantörer som hanterar stora mängder tekniska dokument. Sedan de introducerades har mer än 62 000 plotWAVE- och colorWAVE-enheter installerats av kunder över hela världen, för att producera pålitliga, korrekta, högkvalitativa utskrifter med bara en knapptryckning – direkt när det behövs.

Den nya monokroma plotWAVE T-serien ersätter den föregående PlotWave-serien och består av fem olika modeller: T30/35, T50/55 och T75, som producerar upp till tio A1-utskrifter per minut och har en mediakapacitet på upp till 1 200 meter (3 937 ft) på sex rullar med en bredd upp till 914 mm (36”).

Den nya colorWAVE T-serien ersätter de tidigare ColorWave-modellerna och finns i två versioner: T60 och T65. Båda versionerna producerar fyra A1-färgutskrifter per minut. Modellen T60 har en mediakapacitet på fyra rullar och T65 ger extra kvalitetslägen och större mediakapacitet på upp till 1 200 meter (3 937 ft) på sex rullar samt ännu mer flexibla utskriftsmaterial. Alla modellerna finns också som multifunktionsskrivare, med möjlighet till integrerad scanner och helt inbyggd lösning för buntning och falsning.

De nya T-serierna innehåller en ny och förbättrad POWERsync+ styrenhet, som ger yrkesutövarna produktivitetsverktygen de behöver för att göra jobbet. Med snabbare maskinvara och större minneskapacitet för blixtsnabb bearbetning av jobben använder styrenheten POWERsync+ också Microsoft Windows 10 IoT Enterprise 2021. Användarna kan alltså känna sig trygga med att alltid ha Microsoft Windows senaste säkerhetsfunktion som skydd för sitt system. Utskriftsjobben kan skickas var som helst ifrån och från en mängd enheter. Och med den nya fjärrstyrda väckningsfunktionen Remote ON, är skrivaren startklar direkt när användaren kommer fram. Nyckelorden är produktivitet och enkel användning. En ny lampa för operatörerna finns ovanpå skrivarna och visar skrivarnas status och i magasinen finns en sensor som automatiskt beräknar och meddelar längden på materialet som finns kvar på rullen.

Produktiviteten har också förbättrats med tillägg av nya PRISMA Tech Suite, en uppsättning arbetsflödeslösningar för plotWAVE- och colorWAVE T-serierna. Den gör det enkelt för kunderna att hantera utskrifterna, behålla kontrollen med en effektiv och bekväm applikation för arbetsflöde och sviten innehåller verktygen:

• PRISMAproduce Tech, för att enkelt skapa, hantera och skicka komplicerade dokumentuppsättningar från en webbläsare till en eller flera skrivare åt gången. Resultatet blir en mer konsekvent utskriftsprocess och pålitlig utskriftskvalitet, med särskilda mallar och enklare IT-underhåll.
  • PRISMAlytics Accounting, ett säkert molnbaserat utskriftsverktyg som fångar in data för kostnadsdebitering och användningsövervakning.
  • PRISMAlytics Dashboard, ett säkert molnbaserat verktyg för informationshantering som ger omfattande översikter för att övervaka utskriftsjobben och maximera produktionen.
  • PRISMAservice, en central kunskapsplattform så att Canons service och support kan ge snabbare, mer effektiv kundsupport och uppnå maximal driftstid genom integrering av en mängd serviceverktyg i en enda portal.
Med programvaran PRISMAproduce Tech skapar, hanterar och skickar användarna enkelt komplicerade dokumentupp-sättningar från en webbläsare till en eller flera skrivare åt gången.

Säkerheten är en viktig angelägenhet för kunderna. Canon har vidareutvecklat den integrerade säkerhetstekniken för utskrifter – SMARTshield – i de nya plotWAVE T- och colorWAVE T-serierna, med automatisk användning av Microsofts säkerhetsuppdateringar samt utskrift via PIN-kod eller lösenord. En systemadministratör kan ange när säkerhetsuppdateringarna ska användas och skapa meddelanden både om tillgänglighet för nya säkerhetsuppdateringar och deras status. Nu kan man också ange PIN-kod eller lösenord precis innan filen ska skrivas ut. När användarna kommer fram till skrivaren måste PIN-kod eller lösenord anges på ClearConnect-panelen för åtkomst till filen och skyddad utskrift. På så sätt förhindras utskrift från obehöriga personer.

För att minimera miljömässig inverkan är både plotWAVE T-serien med sin Radiant Fusing-teknik samt colorWAVE T-serien med sin CrystalPoint-teknik ENERGY STAR-certifierade och har energisparlägen. Precis som sina föregångare, som fortfarande fungerar perfekt hos kunderna, har båda T-serierna designats med hållbarhet i åtanke och använder material där åtminstone 85 % kan återvinnas eller återanvändas för återtillverkning. plotWAVE T-serien har dessutom tonerflaskor tillverkade av i genomsnitt 50% återvunnen plast. Och en del av förpackningarna för colorWAVE T-seriens TonerPearls har utformats för att även kunna användas som underhållsfack. Båda T-serierna stöds också av Canons smarta drivrutiner och arbetsflödeslösningarna PRISMA Tech Suite, så att utskrifterna blir korrekta direkt från start och undviker slöseri med både material, toner, bläck och energi.

Den nya monokroma plotWAVE T-serien består av fem olika modeller: T30/35, T50/55 och T75.

Canon är så övertygade om uppbyggnadskvaliteten i T-serierna att de också ökar sitt serviceåtagande till kunderna under åren framöver genom att inkludera support för förbrukningsartiklar, reservdelar, programversioner för underhåll och säkerhetsuppdateringar med tanke på skrivarnas ekonomiska livstid.[1]proCARE+, som erbjuder anpassade servicealternativ på 36, 48 eller 60 månader, finns nu också tillgängligt för skrivarna i T-serierna. Där inkluderas fjärrsupport samma dag och support på plats nästa dag. Arbetskostnad, resor, reservdelar och bildhanteringsenheter ingår.

Mathew Faulkner, Director, Marketing & Innovation, Wide Format Printing Group på Canon EMEA: ”Under långt mer än tio år har Canons serier plotWAVE och colorWAVE satt standarden för utskrift av högkvalitativa, tekniska dokument och har som marknadsledare fått ett anseende för säker, ingenjörsvetenskaplig och mycket stabil teknik, konstruerad av proffs för proffs. Vi har fått behålla detta anseende genom att hela tiden utveckla och uppdatera tekniken, så att våra plotWAVE- och colorWAVE-enheter förblir ändamålsenliga och behåller våra kunders förtroende. För nästa generation, som vi presenterar idag, har vi återigen reagerat på kundernas feedback och skapat T-serien. Och i kombination med nya PRISMAproduce Tech har vi gjort den ännu mer produktiv, lättanvänd och säker, så att kunderna kan känna sig trygga med att det är en stabil och pålitlig investering under många år framöver.”

Mer information om PRISMA Tech Suite finns på:

business/products/software/production-printing/prismaproduce-tech/

[1] Detta avser den genomsnittliga ekonomiska livstiden för en skrivare i T-serien, som av Canon Production Printing har fastställts till sju år.