Canon Svenskas vd Christer Byfors och HR-direktör Pernilla Gullin

Canon Svenska: där medarbetardrivna initiativ står bakom framgången

Canon Svenska ABs vd Christer Byfors och HR-direktör Pernilla Gullin, delar med sig av sina insikter om vad som gör Canon till en attraktiv arbetsplats. Canon är inte bara känt för sina högkvalitativa produkter och lösningar utan också för sin starka värdegrund. Christer och Pernilla delar med sig av sina insikter om vad som gör Canon till en attraktiv arbetsplats, hur de kontinuerligt arbetar för att förbättra arbetsmiljön och deras vision för framtidens arbetsplats. Genom att kontinuerligt investera i att utveckla ett inkluderande ledarskap med fokus på mångfald samt medarbetarnas välbefinnande, visar Canon vägen för hur ett globalt företag kan förbli både konkurrenskraftigt och ett Great Place to Work®.

Christer Byfors, vd Canon Svenska AB

Vad tror du har varit de avgörande faktorerna bakom att så många av de anställda anser att Canon är ett bra ställe att arbeta på?

Att vi har en tydlig och uttalad värdegrund i vår företagsfilosofi, Kyosei, att leva och arbeta tillsammans för allas bästa. Att vi alla känner till och lever utifrån denna värdegrund och att vi arbetar med våra projekt och idéer medarbetardrivet vilket betyder att alla har chansen att vara delaktiga och kan både påverka och bidra.

Vilken roll spelar ledarskapet i att främja engagemang och motivation bland de anställda?

Ledarskapet är nyckeln till att uppmuntra och möjliggöra utvecklingen av initiativ från medarbetarna. Ledarskapet ska fungera som en katalysator för initiativ som bidrar till våra gemensamma mål.

Hur ser du på betydelsen av kontinuerligt engagemang från medarbetarna för att fortsatt vara en attraktiv arbetsplats?

Att arbeta med kultur och värderingsfrågor är inte en ’quick fix’ så själva kontinuiteten i sig är avgörande för att på riktigt skapa bästa möjliga förutsättningar för att vara en bra arbetsplats.

Kan du dela med dig av några konkreta åtgärder eller initiativ som planeras för att fortsätta förbättra kulturen på Canon Svenska AB under certifieringsperioden?

Vi fortsätter att utvecklas och agera i enlighet med vår långsiktiga plan för värdegrundsarbetet, vår 'People agenda', som omsätts i konkreta projekt och initiativ. Det är vårt arbetssätt, snarare än enstaka aktiviteter, som skapar varaktig förändring i organisationen.

Hur ser du på relationen mellan innovation och medarbetarnas utveckling?

Som ett av världens största och mest innovativa företag måste vi kontinuerligt kompetensförsörja och utveckla våra team. Att kunna växa som individ i en organisation som ständigt utvecklas ska vara spännande, och för Canon är det avgörande att vi som arbetar här har kapaciteten att leda förändring och vara innovativa.

Pernilla Gullin, HR-direktör, Canon Svenska AB

Hur har ni aktivt arbetat med att skapa och upprätthålla en positiv kultur på Canon?

På Canon är en hållbar och positiv arbetsmiljö en central del av vår affärsstrategi. Vi lyssnar på våra medarbetare och prioriterar deras välbefinnande för att skapa en miljö där alla kan prestera sitt bästa. Vi främjar en inkluderande arbetsplats som bygger på mångfald, där varje medarbetare känner sig värdefull och engagerad, vilket i sin tur leder till en dynamisk och innovativ arbetsmiljö.

Hur har ni sett att er Great Place to Work-certifiering har påverkat organisationen både internt och externt? Har ni observerat några tydliga fördelar eller förändringar sedan ni blev certifierade?

Vi är stolta över certifieringen, som stärker vår organisation både internt och externt och bekräftar att våra ansträngningar är framgångsrika. Processen uppmuntrar oss att kontinuerligt förbättra våra interna rutiner, vilket skapar en effektivare och mer trivsam arbetsplats. Certifieringen stärker vårt arbetsgivarvarumärke och gör oss mer attraktiva för talanger på marknaden. På sikt förväntar vi oss att våra kunder ser certifieringen som ett bevis på vår starka företagskultur, vilket ytterligare stärker deras förtroende och våra relationer.

Vilka värderingar är centrala för er strategi och hur implementeras de i den dagliga verksamheten?

Vår affärsstrategi bygger på Kyosei: att leva och arbeta tillsammans för allas bästa. Detta är grundpelaren i allt vi gör varje dag; vilka beslut vi tar och hur vi gör affärer och behandlar varandra, såväl internt som externt. Vår strategi för våra medarbetare drivs av ledningen och präglas även av högt engagemang bland medarbetarna. Genom åren har vi utvecklat flera medarbetardrivna initiativ som möjliggör framgångsrik förändring. Nyckeln till detta är det starka engagemanget och drivkraften hos våra medarbetare.

Hur mäter ni medarbetarnöjdhet och hur använder ni den feedbacken?

Vi har en hög ambition att lyssna på våra medarbetare och förstå hur de upplever Canon som arbetsplats. Vi mäter detta genom medarbetarundersökningarna Your Voice och Great Place To Work, samt Nyckeltalsinstitutets mätningar för att jämföra våra arbetsvillkor med andra branscher. Under 2024 blev vi certifierade som både en "Attraktiv" och "Jämställd" arbetsgivare av Nyckeltalsinstitutet, samt genom Great Place To Work, vilket vi är mycket stolta över.

Hur ser du på framtidens arbetsplats och vad gör ni för att förbereda er för kommande trender och förändringar?

Framtidens arbetsplats präglas av snabba teknologiska framsteg, ökad digitalisering och hållbarhet. För att lyckas behöver vi anpassa oss till hybridarbete för att främja balans mellan arbete och privatliv. På Canon satsar vi på ny teknik, digitalisering, säkerhet och hållbarhet som nycklar i vår strategi. Vi investerar i medarbetarnas utveckling med många interna utbildningar och strävar efter en inkluderande arbetsmiljö där alla känner sig välkomna och värderade. Genom att fokusera på agila metoder och AI för hållbar utveckling, förbereder vi oss för framtidens arbetsplats och leder utvecklingen.

Vilka initiativ tar ni för att främja en mångsidig och inkluderande arbetsmiljö?

Vi tar flera initiativ för att förbättra rättvisan och mångfalden i våra rekryteringsprocesser. Genom regelbundna utbildningar och workshops för chefer och medarbetare stärker vi medvetenheten och tillhandahåller verktyg för att hantera dessa frågor. Vi fokuserar särskilt på inkluderande ledarskap för att skapa en miljö där alla kan blomstra. Genom att nå en bred kandidatbas och göra våra jobbannonser mer inkluderande strävar vi efter mångfald. Vi har nolltolerans mot diskriminering och tydliga processer för att hantera incidenter. Medarbetardrivna initiativ stöder vår kultur med högt engagemang och vi mäter framstegen med tydliga mål och nyckeltal

Hur mäter ni framgången av era mångfalds- och inkluderingsinitiativ?

Vi analyserar även framgången i våra rekryteringsprocesser, inklusive mångfalden bland sökande och anställda. Vår ambition är att vara en inkluderande arbetsplats som speglar samhällets mångfald. För att lyckas i en mansdominerad bransch behöver vi aktivt öka mångfalden.