Victoria Dexback, account manager, Canon Svenska AB

Blogginlägg -

Från slump till succé - Victoria Dexbacks karriärresa och råd till unga kvinnor i försäljningsbranschen

Victoria Dexback har alltid brunnit för det personliga mötet och försäljningens dynamik. Hennes karriär inom branschen tog fart när hon, av en slump, fick möjlighet att arbeta som säljare för ett nystartat företag. Därefter har hon klättrat på karriärstegen och idag är Victoria en framstående säljare på Canon, där hennes passion för mångfald och en lyhörd företagskultur har varit avgörande. I denna intervju delar Victoria sina insikter och strategier som har format hennes framgång, samt erbjuder råd till unga kvinnor som vill ge sig in i samma bana.

Kan du berätta lite om din bakgrund och vad som fick dig att börja arbeta som säljare i denna bransch?

Jag har alltid varit intresserad av det personliga mötet och försäljning. Det var tillfälligheterna som fick mig att börja som säljare i denna bransch då två entreprenörer skulle starta företag inom branschen och ville ha med mig som säljare. Jag vågade ta möjligheten och har aldrig ångrat mig.

Hur såg din karriärväg ut fram till den position du har idag?

Efter ovan nämnda start-up blev jag ”head-huntad” till ett amerikanskt it-företag där jag arbetade som KAM (key account manager) och sedan Global Account Manager i flera år. Att lyckas med att skapa ett flertal globala avtal gjorde att karriären tog fart har därefter varit hos några andra stora aktörer såsom Mercury och IBM där jag både arbetat som säljare och sedan säljchef under flertalet år.

Vad var det som var avgörande när du sökte till tjänsten på Canon?

Företaget måste representera verkligheten och där är mångfald en nyckel. Mångfald ger de bästa idéerna och det bästa laget. Det skapar dynamik och företaget kan utvecklas och ta nya kliv. Där såg jag tydligt att Canon stod för dessa värden.

Att sedan ha en lyhörd, blivande chef var det som fick mig att söka tjänsten. Även San-ji filosofin var en viktig komponent.

Vilka var de största utmaningarna du mötte när du började i denna bransch?

Att vi kvinnor kan lyckas med försäljning minst lika bra som männen. Och rädslan att det skulle bli ensamt.

Vilka strategier har du använt för att bygga upp din framgång inom försäljning?

För att bygga upp min framgång inom försäljning har jag använt flera strategier. Personligt engagemang har varit centralt, då jag genuint bryr mig om kunderna och deras behov, vilket skapar starka och långsiktiga relationer. Jag har även vågat ta plats i olika sammanhang, vilket har ökat min närvaro och hjälp mig nå en bredare kundkrets. Slutligen har min envishet varit avgörande, då jag ser varje utmaning som en möjlighet att lära och växa, vilket har hjälpt mig att övervinna motgångar och ständigt förbättra mina färdigheter och resultat.

Finns det några specifika egenskaper eller färdigheter som du tycker har varit avgörande för din framgång?

Att ha ett nätverk är viktigt såväl både inom som utanför företaget.

Hur skulle du beskriva arbetsmiljön och företagskulturen på Canon?

Canon tar jämställdhetsfrågan på allvar, det är viktigt för branding och San-ji filosofin gör att man kan göra avtryck. Jag tycker om att vara på ställen där man kan göra avtryck.

Har du haft några mentorer eller förebilder som har hjälpt dig i din karriär?

Ja, jag har haft mentorer och förebilder i min karriär där jag fortfarande har kontakt med ett flertal. Att ha duktiga människor omkring sig som pratar väl om bolaget är ens support, den goodwillen är svår att köpa för pengar.

Hur skapar du balans mellan arbete och privatliv?

Planering, samt stöd av familj och arbetsgivare. Under småbarnsåren var det svårare då det även inkluderade en hel del resor inom rollen men med en bra planering löser det sig.

Vad ser du som de största förändringarna eller trenderna i din bransch under de kommande åren?

AI-utvecklingen och nya olika regelverken såsom NIS2 är nog de största förändringarna som kommer att stärka kraven på företagen.

Vilket råd skulle du ge till unga kvinnor som vill ge sig in i en liknande karriär?

Arbetsgivarens stöd och inställning är viktig. Skapa nätverk och våga ta hjälp.