Kommentar till artikel i Expressen, den 13 november 2020

Expressen skriver i en artikel idag den 13 november att Camfil i hemliga tester hittade fel på konkurrenters andningsskydd samtidigt som vi låg i förhandlingar för att sälja in egna skydd till Region Stockholm. Man antyder att vi skulle ha hittat fel i skydden för att kunna sälja in våra egna skydd. Dessa antydningar och slutsatser är helt felaktiga och missledande.

Under tidig vår var behovet av andningsskydd mycket stort men tillgången alldeles för liten. Camfil fick en förfrågan från Region Stockholm om hjälp med att testa andningsskydd från nya leverantörer. Det fanns en stor brist på testkapacitet och som ett av de ledande luftreningsföretagen i världen kunde vi snabbt sätta upp en mycket grundlig testutrustning som testade skydden mot luftburna vätskepartiklar. Vi testade 90 olika andningsskydd från över 40 leverantörer. Flera visade väldigt bra resultat, ett antal låg på gränsen och en del visade svaga resultat. Vi levererade testprotokoll till Region Stockholm och Karolinska Universitetssjukhuset.

Dessa fattade sedan helt och hållet själva beslut om vilka andningsskydd som skulle släppas igenom och på vilka grunder. För mer information om detta, läs deras uttalande här.

I och med att pandemin accelererade kraftigt och bristen på fullgoda skydd och trygga leveranskedjor var enorm hade vi parallellt, efter förfrågan, börjat planera för egen produktion av andningsskydd. Detta gjordes i samråd med Region Stockholm Command Centre. Skälet var att vi liksom många andra företag inom näringslivet ville hjälpa till i denna mer eller mindre panikartade situation som världen befann sig i. De ekonomiska incitamenten var för oss väldigt begränsade och hela denna affär utgjorde en minimal andel av vår koncerns intäkter.

Insinuationen om att vi underkänt konkurrenters andningsskydd för egen vinnings skull kan vi därför helt tillbakavisa. Vi ställde upp för att hjälpa vården då vi har expertis och kunskap och anser att det var rätt.

Sammanfattningsvis:

• Vi satte snabbt upp en vetenskaplig och genomgående testprocess, och vi vidhåller att de resultat som vi sedan lämnade till Region Stockholm och Karolinska Universitetssjukhuset - och som de hade som en parameter när de fattade sina beslut utifrån - är helt tillförlitliga.
  • Vår ekonomiska vinning av att tillverka och leverera andningsskydd till Region Stockholm var mycket begränsad och detta gjordes i första hand för att hjälpa till i den extrema situation som Sverige och världen befann sig i.

För mer information kontakta:

Torbjörn Bäck
VD Camfil Norra Europa