Chauvin-Arnoux FTV500 multifuntionsinstrument för kontroll och underhåll av solpanelsanläggningar

FTV500 är en multifunktionstestare för underhåll av solpanelsinstallationer med 5 mätfunktioner. Den mäter det som behövs vid installation, testning och underhåll av en solpanelsinstallation. FTV500 mäter och analyserar all parametrar på både 1-fas och 3-fas anläggningar. Med stort minne, loggerfunktion, VNC-uppkoppling är FTV500 ett portabelt fältinstrument för underhåll av solpanelsanläggningar.

Med FTV500 görs 5 mätningar i samma instrument:

Konverteringseffektivitet

I-V kurva (med snabbtest)

Kontinuitetstest

Isolationsprov på solpanelsanläggningen

Dataloggerfunktion

Minneshantering och rapportgenerering kan göras direkt från instrumentet via USB minne. Det interna minnet räcker till 10 000 mätningar med 3 strukturer.

Med funktioner som pekskärm i färg samt kommunikationsmöjligheter som fjärrstyrning via Wi-Fi (solinstrålning och temperatur), VNC för remote display via en webbrowser samt USB.

• solpanelstest
  • kontroll av solanläggning
  • kontroll av solpanelsanläggning

Elkvalitet - Ignorera övertoner på egen risk

I tidigare artiklar om elkvalitet har vi skrivit om generell fakta i ämnet övertoner. Vi har beskrivit vad övertoner är, var de kommer ifrån och i generella termer varför de har så stor betydelse för elkvaliteten. Den här gången går vi in på fler detaljer om övertoner och de problem som de kan orsaka.

Adapter För kontroll av elbilsladdare CA6651

CA6651 är en testadapter för kontroll av elektriska billaddare. Den ansluts direkt i elbilsladdarens uttag och används för att göra en elektrisk kontrollmed en installationstestare.

Vikten av att energieffektivisera

Energikartläggningen är ett första steg i att komma igång. Den visar på energianvändningen och identifierar åtgärdsförslag som kan hjälpa dig att använda energi mer effektivt.

Elövertoner - det dolda hotet

Stämmer det att övertoner är något som bara skapar problem i stora industriella installationer? – Nej, här förklarar vi hur övertoner kan skapa problem i alla typer av elektriska installationer, inklusive vanliga hushållsinstallationer.

Elkvalitetsproblem - Transienter och störningar

I denna artikel tar vi upp olika problem som kan uppstå av högfrekventa störningar och transienter eller ”spikar” som de ibland kallas. Problem som kan orsaka såväl irritation som allvarliga och kostsamma skador i elektriska installationer och på elektrisk utrustning. Vi beskriver också hur man enkelt kan skydda sig eller helt ta bort dessa problem.

Elkvalitetsproblem – Spänningsobalans

I denna del av vår serie om elkvalitetsproblem tittar vi på konsekvenser av spänningsobalans. Spänningsobalans är inte ett elkvalitetsproblem i den meningen att det är dålig kvalitet på elförsörjningens sinusvåg eller storleken och antalet övertoner och transienter. Men spänningsobalans har ändå avgörande betydelse för elkvaliteten.

Elkvalitetsproblem - Spänningstoppar och spänningsfall

Som en fortsättning på tidigare artikeln från oss på CA Mätsystem AB, om problem med övertoner i elektriska installationer så fortsätter vi med att beskriva symptom och effekter orsakade av spänningstoppar och spänningsfall i elnätet samt olika åtgärder som man kan vidta för att minimera dessa problem.

Multifunktionstänger med effektmätning och upp till 1700V

Strömtänger med automatisk detektering av lik- och växelström upp till 3000 A dc/ 2000 A ac samt lik- och växelspänning upp 1700 V dc / 1200 V ac. Vissa modeller mäter även övertoner samt aktiv, reaktiv och skenbar effekt.

Spara energi och pengar

Sänk din energiförbrukning, här är fyra potentiellt lönsamma förslagenergimätningar, kontrollera balansen på laster, effektfaktoranalyser och övertonsmätningar.