Genom en lokal flexibilietetsmarknad i nordöstra Skåne kan nätägare och nätkunder tillsammans frigöra mer kapacitet i elnätet, vilket skapar förutsättningar för den fortsatta energiomställningen i Kristiantad.

C4 Elnät skapar flexibilitetsmarknad i samarbete med E.ON

Tillsammans med E.ON Energidistribution satsar C4 Elnät på flexibilitetsmarknader i nordöstra Skåne. Målsättningen är att kunna utnyttja dagens elnät mer effektivt och ge fler kunder möjlighet att ansluta sig snabbare till elnätet.

Det lokala elnätet i Kristianstad står inför flera utmaningar, bland annat i form av kapacitetsbrist och flaskhalsar i spåren av den pågående energiomställningen och samhällets dramatiskt ökade behov av el.

Flexibilitetsmarknader ger företag ökade intäkter

Via E.ON:s flexibilitetsplattform SWITCH kan C4 Elnäts kunder bli flexibilitetsleverantörer och både minska sin konsumtion av el eller öka produktionen av den, givet marknadens behov.

flexibilitetsmarknad
Med en lokal flexibilitetsmarknad i nordöstra Skåne ges förutsättningar för den fortsatta energiomställningen i Kristianstad.

Samtidigt som flexibilitetsleverantören tjänar pengar på att sälja sin frigjorda kapacitet till både C4 Elnät och E.ON Energidistribution medverkar flexibilitetsleverantören också till den fortsatta energiomställningen.

- Med en lokal flexibilitetsmarknad i centrala Kristianstad får C4 Elnäts kunder möjlighet till ytterligare en intäktsström samtidigt som vi får ett verktyg som hjälper oss med en effektivare användning av det befintliga nätet. Tillsammans skapar vi förutsättningar för den fortsatta energiomställningen och genom att hantera flexibilitet kan fler kunder gemensamt nyttja elnätet och därmed möjliggöra fortsatt tillväxt och expansion för fler företag i regionen, säger Daniel Persson, elnätschef på C4 Elnät.

Flexibilitetsmarknaden i centrala Kristianstad vänder sig primärt till större industrikunder och fastighetsägare med effektkrävande verksamhet. I det inledande arbetet har vi bildat en pilotgrupp med ett antal fastighetsägare.

Frigör mer kapacitet i elnätet

Kapacitetsbristen i regionen är i dag hämmande för både tillväxt och utveckling. Behovet av el är stort och ställer krav på nya, smarta lösningar, som till exempel lokala flexibilitetsmarknader.

– E.ON ser stor potential för användandet av flexibla lösningar såsom flexibilitetsmarknader och villkorade avtal, och skalar nu upp rejält för att kunna frigöra än mer kapacitet, säger Peter Sigenstam, chef för Drift och Energisystem på E.ON Energidistribution.

Utöver samarbetet med E.ON kring flexibilitetsmarknader genomför C4 Energi rekordstora satsningar på att förstärka lokalnätet i Kristianstad. Bland annat genom etableringen av en storskalig batteripark och reinvesteringar i elnätet för att bygga bort flaskhalsar och flytta laster. Under det innevarande investeringsprogrammet, 2022–2027, planerar C4 Energi investeringar på totalt 700 miljoner kronor i elnäten.

E.ON Energidistribution har sedan tidigare aviserat investeringar för 2024 och 2025 om 162 miljoner kronor i Kristianstad kommun för att öka kapaciteten.

De nya flexibilitetsmarknaderna i nordöstra Skåne planeras att vara aktiva till och med åtminstone år 2028.

Daniel Persson

Elnätschef 0733-73 75 24