Den nya muren skyddar toppstugan, även kallad Utsikten. Foto: Idre Fjäll

C3C snabbt på plats när Idre Fjälls toppstuga behövde säkras

När regnet vräkte ner sommaren 2023 behövde Idre Fjäll snabbt utöka sitt ras- och skredskydd. C3C åkte direkt till Idre och byggde upp en mur av 193 block som säkrade anläggningens toppstuga.

– Trots att det var semestertider var C3C snabbt på plats, och allt gick smidigt, säger Peter Entian, på Stiftelsen Idre Fjäll.

Idre Fjäll, som är en av svenska fjällens mest besökta anläggningar, startade sitt samarbete med C3C hösten 2022. Då var det toppstationen på den nya gondolliften som behövde skyddas från framtida eventuella ras och skred, och C3C byggde en åtta meter hög och fyrtio meter lång stödmur runt stationen som ligger precis intill anläggningens toppstuga, även kallad Utsikten.

“Risken var att toppstugan skulle rämna”

Sommaren 2023 hörde Idre Fjäll av sig till C3C igen. Det hade regnat extremt mycket dygnet mellan 30 juni och 1 juli och väderprognosen visade att ännu mer nederbörd var på väg. På anläggningen var man oroliga att marken runt toppstugan skulle ge med sig. Därför behövde de snabbt få upp en mur även där.

– Det blev bråttom – risken var att hela toppstugan skulle rämna. Vi hade lärt oss mycket från det förra arbetet med C3C och visste att det var den bästa lösningen att kontakta dem igen, skillnaden var att det nu var ännu mer akut, säger Peter Entian.

Tittar på lösningar för skidskyttearenan

Två dagar efter samtalet levererades 193 block på totalt 450 ton till anläggningen, som började byggas upp till ännu en stödmur. En vecka senare var muren klar.

– Vi är väldigt nöjda med hur allting gick och nu tittar vi på ytterligare projekt. Framför allt handlar det om vår skidskyttearena, där vi på grund av ett nytt regelverk kommer behöva bygga en annan sorts mur bakom skyttemålen, och vi måste troligen även förändra ytan där deltagarna ligger och skjuter. Även här vet vi att C3C har bra lösningar, säger Peter Entian.

Glenn Braun

Affärsansvarig C3C Samhällsskydd & Beredskap 0739-40 50 08

Relaterat innehåll

C3C Engineering AB- Kreativt byggbolag med världsledande lösningar och fokus på miljöteknik

C3C Engineering AB - Det kreativa byggbolaget med över 200 års samlad erfarenhet av prefabbetong. Med hjärta och hjärna och ett helt unikt nätverk av samarbetspartners levererar vi världsledande lösningar som tydligt skapar nytta för våra beställare. Robust, flexibelt och kostnadseffektivt! Hur kan vi hjälpa dig?

C3C Engineering AB

Honnörsgatan 14