Svensk design möter japansk minimalism i ny porslinsserie

Svensk design möter japansk minimalism i ny porslinsserie

Tänk totalt stilrätt, absolut smakfullt och addera en stor dos attityd. Porslinsserien Fumiko från ByOn är inspirerad av Japansk enkelhet och nedtonade kulörer. I kombination med svenska innovativa former, vackra strukturer och mycket kärlek skapas ett porslin utöver det vanliga.

Nordisk och japansk design har sedan länge varit föremål för ömsesidig inspiration. Tillsammans bildar de två ofta ett balanserat och elegant uttryck. Porslinsserien Fumiko från ByOn är inget undantag.

– Vi har länge sett porslin som lekt med färger och mönster, nu tycker vi att det är dags för något nytt. Serien erbjuder djärva och lekfulla former som står för attityd och stil, säger Beatrice Lindgren, konceptchef på On Interiör med varumärkena ByOn, Vakinme och Victorian Candles.

Fumikos toner är matta nyanser av svart och jordig beige. Det känns enkelt men ändå konstnärligt. En porslinsserie där individualitet och twist möter funktion och nytänkande. Fumiko är skapad för att attrahera fler sinnen än bara ögonen, formerna ska därför få oss att vilja känna och utforska.

För ByOn står det dukade bordet alltid i centrum, det är där man umgås och äter med familj och vänner. En plats för avkoppling, återhämtning och umgänge. Här ska man trivas och blanda gammalt och nytt.

– Styrkan med Fumiko är att de individuella delarna kan blandas i det oändliga, både med varandra och med porslin man redan har hemma, till exempel krispigt vitt, sandiga toner, brunt eller svart. Beroende på hur man matchar kan man skapa sitt eget uttryck i dukningen. Vårt mål är alltid att skapa överraskande och personliga hem som bubblar av värme, säger Beatrice Lindgren.

Porslinsserien Fumiko finns i 8 olika delar och tål maskindisk.

Kopp Fumiko, rek pris 79 SEK

Mugg Fumiko, rek pris 79 SEK

Liten tallrik Fumiko, rek pris 129 SEK

Tallrik Fumiko, rek pris 229 SEK