De mest betydelsefulla tingen vår- och sommar 2019

De mest betydelsefulla tingen vår- och sommar 2019

Utifrån varje liten detalj byggs en hel kollektion. Allt har sin plats, sin egna unika berättelse. Från ett blankt blad, en tanke, till en färdig produkt är vägen ibland lång och krokig. Men i slutändan är det alltid värt det. När vi vet att detaljernas berättelse förgyller någons dagar och bidrar till vackra hem och många leenden.

"Vi vill utmana gränser och skapa produkter som gör avtryck, hos dig och i ditt hem. Vi är övertygade om att det är i kontrasterna som inredning blir personlig och unik. Rätt och fel finns inte längre, bara det är ett hem som du trivs i."

ByOn’s vår- sommarkollektion 2019 heter Momentus Tangibles, som betyder betydelsefulla ting. Vi har valt ut några av våra favoriter för att berätta deras historia.

Plate Oyster och Bowl Shell

Under ytan gömmer sig en värld av oförutsägbara former och vackra material. Vi äter ur snäckskal, välkomnar skrovliga ytor och byter glitter mot saltstänk. Havet flyttar in när vi inreder och dukar, helt enkelt för att vi inte kan motstå lekfullheten. Plate Oyster och Bowl Shell är ett resultat av när havets djup gör avtryck i vårt skapande.

Vase/bowl Sensuous och Vase/bowl  Sphere

I en värld där vi rusar på allt snabbare är det lätt att glömma bort de små detaljerna. Att det ibland inte krävs mer än ljusets lekfullhet och skuggornas silhuetter för att skapa vackra mönster. Vaserna Sensous och Sphere bygger på samspelet mellan ljus och skugga, det enkla och det vackra. Det räfflade glaset ger strukturer som gör oss nyfikna, och den mjuka runda formen är upphöjd på en tron. Bowl Sensous och Sphere förtjänar sin plats men kräver den inte.

Vase Smooth

Känslan av att dingla med benen ovanför vattenytan har gett oss inspirationen till Vase Smooth. Den rör sig i vinden, mjukt, precis som när vågorna rullar in mot stranden. En vas som du vill titta på länge, just för att den lever sitt eget liv.

Vase Adore

Kvinnokroppen fortsätter att inspirera oss, något som Vase Adore är ett resultat av. Vasens mjuka former skapar en vacker silhuett, och det frostade glaset i matt grön blir en tilltalande kombination. Vase Adore är en mix av allt vi älskar just nu!

Vase Blush

Metallic handlar om energi, en dimension där färgen lever sitt eget liv. I vase Blush har vi blandat regnbågens alla färger och lagt på ett lager av metallic. Vi har skapat en lyxig färgexplosion med fler kulörer än du visste fanns. En vas som sprider självsäkerhet till allt och alla runt omkring sig.

Candle holder hunter

En liten utvald inredningsdetalj kan ge stor effekt, kanske extra mycket när det gäller exotiska djur och mönster. De mjukar upp det strama och utmanar vår fantasi. Leoparden representerar styrka och smidighet, och i Candle Holder Hunter ser vi honom i en ny tappning. Färgerna är kamouflerade precis som i djungeln.

Pedestal Hux

Vi älskar spegelns kraft i att dubblera allt vi redan tycker om. I Pedestal Hux har vi kombinerat spegelns makt med en klassisk piedestal. Resultatet är vackert och levande, en produkt som tar olika roller beroende på hemmet den avspeglar. Den rökigt, bruna tonen gör den sofistikerad och lyxig. Pedestal Hux är pampig och skör i all sin enkelhet, men den bär också upp allt du ber den om.

Salt & Peppar Bug

Tråkiga middagar finns inte i vår värld. Ju fler skratt runt bordet, desto bättre middag enligt oss. Salt and pepper bug är detaljer utöver det vanliga, spännande och läskiga, roliga och lekfulla och givetvis med en funktion i botten. De kommer garanterat få alla – familjen, gäster och barn – att vilja titta närmare, känna och le.

Vase Njord, Vase Marvina, Vase Caulerpa

Abstrakta mönster, ojämna former och skrovliga ytor – har vi sagt att havets värld inspirerar oss denna säsong? Det är lekfullheten men också det livfulla i att skapa detaljer som är perfekta i det ojämna och oregelbundna. Vi inspireras av mystiken i världen under ytan, och tar in sjöjungfruar, havsgudar, snäckskal och koraller.

Vase Njord har fått sitt namn av havsguden som styr över vindarna och vågorna, en vas som ger oss något att prata om. Vase Marvina är sjöjungfrun som med sin svansade kropp både är vacker och smidig men som vill ta plats. En vas som varierar i färg och form, som om den skapats av sig själv efter många timmar under vatten. Vase Caulerpa är skapad ur havets majestätiska korallrev, en form som tar plats i vilket hem som helst.

Pouf Brownie

Ibland känns det som vi vill klä hela världen i manchester. Materialet som har så mycket karaktär och känsla i sig själv, och som väcker så mycket känslor. Pouf Brownie har toner av brun och beige manchester, detaljen med handtagen i leomönster gör helheten komplett. Puffen har inspirerats lika mycket av catwalken som av samtiden, och framförallt ville vi skapa en lillebror åt vår Lounge chair i samma stil.

ByOn visas på Formex, Stockholmsmässan den 15-19 januari 2019. Monter A13:20, och Nordic living, Oslo den 23-25 januari 2019.