Bygghandelns butiker fortsatt viktiga – trots ökad handel och information på nätet

Majoriteten av fastighetsägarna anser att bygghandelns butiker är fortsatt viktiga för informationssökning inför ett bygg- eller renoveringsprojekt. Detta trots ökad handel och information på nätet. Det framgår av årets Bygmabarometer som utförts av undersökningsföretaget YouGov.

Den årliga undersökningen Bygmabarometern ger betydelsefull information för alla som är verksamma inom byggbranschen och publiceras varje höst sedan fyra år tillbaka. Förutom återkommande frågeställningar uppmärksammas även frågor inom speciellt aktuella områden. Inför mätningen år 2016 fanns ett behov av att förstå hur Sveriges fastighetsägare söker information inför ett bygg- eller renoveringsprojekt.

Resultaten av årets undersökning visar att informationssökning via bygghandelns hemsidor samt direktkontakt med personal på en bygghandel är de två sätten som kommer fram starkast. Där nätet står för 58 procent och butiken för 54 procent.

– Även om informationssökning via nätet ligger i topp så är personalen i butiken tätt efter. Att ha expertis ute i butikerna är med andra ord av allra högsta vikt, säger Urban Johansson, vd Bygma Gruppen.

Fakta Bygmabarometern: Bygmabarometern, som i år publiceras för fjärde året, är genomförd av marknadsundersökningsföretaget YouGov på uppdrag av Bygma. Under perioden 21-26 september 2016 har sammanlagt 1009 intervjuer genomförts via YouGov Sveriges internetpanel med kvinnor och män, 25-74 år som bor i egenägd bostad och/eller äger fritidshus. Urvalet är representativt för kön, ålder och region.

Bygmas anläggningar finns idag på 19 platser i Mälardalen, Stockholm, Dalarna och Norrland. Gemensamt för alla våra anläggningar är att vi med hög servicegrad säljer byggvaror och verktyg från beprövade kvalitetsmärken.