Nya hyresrätter öppnar dörren för unga till bostadsmarknaden.

I en unik kombination av innovation, genomtänkta lösningar och vettiga kostnader byggstartas nu 65 nya lägenheter i Västerås. Det är ByggVesta som med ytterligare ett Egenvärmehus® sätter standarden för vad modernt långsiktigt hållbart byggande innebär.

-Vi kan tack vare vårt utvecklingsarbete bygga nya hyresrätter som unga vuxna människor utan kapitalinsats har råd att bo i, säger Marcus Svensson, VD på ByggVesta Development. Tre år i rad har konceptet belönats med Kundkristallen, en undersökning där mer än 500 000 hyresgäster själva utsett Sveriges bästa bostadsprodukt.

-Med hjälp av våra individuella kontrakt kan vi också erbjuda unga att tillsammans dela boende under trygga former, till och med billigare än på många studentboenden, avslutar Marcus Svensson.

Europabäst

ByggVesta Egenvärmehus har dessutom en energiförbrukning på blygsamma 55 KWh/m2 och år, vilket är på passivhusnivå och långt under Boverkets krav på nybyggda hus. En stor besparing för både hyresgästen och naturen. -Det vi gör är unikt även i ett europeiskt perspektiv, säger Gunnar Nordfeldt, koncernchef på ByggVesta. Vi har hittills byggt 500 hyresrätter i Egenvärmehus® på 6 olika platser, och bara i år startar vi upp ytterligare 400, en takt som vi räknar med att öka till 500 årligen. Och då talar vi inte om enstaka experimenthus utan högkvalitativa, kostnadseffektiva och välfungerande bostäder avslutar Gunnar Nordfeldt. Långsiktigt hållbart byggande handlar om mycket mer än bara uppvärmning.

ByggVestas hus har en hög miljöprofil och uppförs med miljövänliga material. Genom individuell mätning och debitering av el, värme och varmvatten påverkar hyresgästen sin egen boendekostnad. Bostäderna är radiatorlösa och värms upp av instrålad solvärme, hushållsapparater, belysning och tillskottsvärme via tilluft.

Första spadtaget

Den 26/3 kl 11.00 tar ByggVesta tillsammans med fastighetsnämndens ordförande Jazmine Pettersson det första spadtaget för nybyggnationen av 65 hyresrättslägenheter på Lillåudden. Kvarteret fyrtornet blir ByggVestas andra kvarter på Lillåudden.

Plats: Fyrtornsgatan / Mistlursgatan Lillåudden i Västerås. Totalentrepenör är HMB Construction AB

För ytterligare information kontakta: Gunnar Nordfeldt, vd ByggVesta telefon 08-694 07 88, mobil 0705-482500.

Regioner

ByggVesta består av en liten men kunskapsintensiv organisation med hängivna medarbetare och kontor i Linköping, Göteborg, Malmö och Stockholm. Till vår hjälp har vi också ett omfattande nätverk av underleverantörer runtom i Europa. ByggVesta ägs av Stellar Holdings i Seattle, USA och Nordfeldt Fastigheter AB.

Läs gärna mer om ByggVesta på www.byggvesta.se.