ByggVesta blir ankarbyggherre i Barkarbystaden III

Järfälla kommun utser ByggVesta till en av tre ankarbyggherrar i tredje etappen av utbyggnaden av Barkarbystaden – troligen Sveriges största enskilda detaljplan med byggrätter motsvarande 4000-5000 lägenheter.

ByggVesta tecknar samtidigt en markreservation för 100 lägenheter.

– Vi är oerhört stolta och ser fram emot att tillsammans med Järfälla kommun och övriga byggherrar fortsätta driva utvecklingen i Barkarbystaden mot en hållbar stadsdel som är värd att visa upp för hela omvärlden och som ger förutsättningar för en god livsmiljö för många människor, säger Catherina Fored, chef för stadsutveckling på ByggVesta.

– ByggVesta är en samarbetspart som bidragit till attraktiva boendemiljöer och resurseffektivt byggande i den första etappen av Barkarbystaden och vi ser fram emot att fördjupa samarbetet kring frågor om genomförande, ekonomisk bärkraft och hållbar stadsutveckling framöver, säger Emelie Grind, samhällsbyggnadsdirektör i Järfälla kommun.

Beslut om tidig markanvisning med ankarbyggbolag fattades av kommunstyrelsen i Järfälla måndag den 30 januari. I Barkarbystaden III tecknas avtal med ByggVesta, Einar Mattson och Järntorget.

För mer information:

Catherina Fored
Chef stadsutveckling/markförsörjning, ByggVesta
catherina.fored@byggvesta.se
070- 287 71 73

Om ankarbyggherrens roll

Ankarbyggherrarna ska säkerställa detaljplanens genomförbarhet ur byggherreperspektiv. Tillsammans med kommunen ska ankarbyggherrarna skapa en detaljplan med de bästa förutsättningarna för en långsiktigt hållbar exploatering i miljömässigt, socialt och ekonomiskt perspektiv, som samtidigt håller hög arkitektonisk kvalitet.

Om Barkarbystaden etapp III

Barkarbystadens utbyggnad ska fortsätta med 38 nya kvarter med bostäder i flerbostadshus och småhus, samt bland annat skolor, förskolor, kulturbyggnader, parker och torg. Detaljplanen för Barkarbystaden III innehåller byggrätter motsvarande 4000-5000 lägenheter och är troligen den största enskilda detaljplanen i Sverige.

Om ByggVesta

ByggVesta bygger, utvecklar och förvaltar fastigheter som bidrar till att skapa ett långsiktigt hållbart samhälle där människor med olika behov och önskemål kan hitta ett attraktivt boende att trivas i. ByggVesta har redan i första utbyggnadsetappen i Barkarbystaden byggt 199 hyresrätter med grön profil där de första hyresgästerna flyttade in sommaren 2014.