Tillväxt i mars trots tidigare påsk

Tillväxt i mars trots tidigare påsk

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 3,3 procent i mars.

Försäljningen i byggmaterialhandeln ökade återhållsamt under mars 2016 jämfört med samma period förra året. Både under 2014 och 2015 var mars en månad med mycket god försäljningstillväxt, vilket ger starka jämförelsetal. Samtidigt inträffade påsken i mars i år till skillnad från förra året då den inträffade i april. Mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade försäljningen med 3,3 procent i mars, vilket medför en ackumulerad försäljningstillväxt om 7,6 procent för årets första kvartal.