Stark byggmaterialhandel i april

Stark byggmaterialhandel i april

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 9,3 procent i april.

Försäljningen i byggmaterialhandeln gick mycket starkt under april månad jämfört med samma period förra året. Tillväxten landade på 9,3 procent. Detta trots att branschen mötte starka jämförelsetal. En bidragande orsak till den goda tillväxten var sannolikt att påsken i år inträffade i mars medan den förra året inträffade i april. Hittills i år (januari-april) har försäljningen ökat med 8,1 procent avseende jämförbara enheter.

”Efter att vi haft en så gynnsam utveckling under hela 2015 och även under inledningen av 2016, trodde jag att vi nu skulle få se en mer måttfull tillväxt efter att ha tagit del av mars månads siffror. Men den tron har helt kommit på skam”, säger Ulf S. Gustafsson, VD för Byggmaterialhandlarna som står bakom Bygg & Järnindex.

”Faktum är att det är en högkonjunktur inom byggindustrin och den gynnar också oss. Samtidigt har vi fortsatt lågt ränteläge i kombination med en löneutveckling som är positiv för hushållen. Dessa omständigheter gör att vi ännu inte ser någon stor effekt på försäljningen på grund av det sänkta ROT-avdraget, men analysen av ROT-effekten vill vi återkomma till efter sommaren”, avslutar en nöjd Ulf.