Kraftig uppgång i februari – Branschen utvecklas starkt

Kraftig uppgång i februari – Branschen utvecklas starkt

Bygg- och järnindex från branschorganisationen Byggmaterialhandlarna visar att försäljningen mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade med 15,8 procent i februari.

Försäljningen i byggmaterialhandeln ökade kraftigt under februari 2016. Därmed fortsätter branschen att behålla den positiva tillväxttrend man har med sig från 2015. Mätt på jämförbara enheter och i löpande priser ökade försäljningen med 15,8 procent i februari, vilket medför en ackumulerad försäljningstillväxt om 10,5 procent för årets två första månader.

”Det är full fart i Byggmaterialhandeln. Många trodde nog att sänkningen av ROT-avdraget skulle innebära en vis nerkylning av branschen, särskilt de första månaderna av året. Men det har blivit tvärtom, berättar en nöjd Ulf S. Gustafsson”, VD för branschorganisationen Byggmaterialhandlarna

”Nu är januari och februari de månader vi har sämst omsättning men att öka med cirka 16 procent är en mycket stark siffra. Det är framförallt till ROT-marknaden vi levererar (Renovering – Ombyggnad – Tillbyggnad) men det är klart att vi också drar viss nytta av den ökade nyproduktionen av småhus och lägenheter”, menar Ulf.

”Jag har sagt det tidigare och upprepar det gärna igen. Branschen är inne i en högkonjunktur och eventuella effekter av det sänkta ROT-avdraget får vi kanske ske tidigast efter ett halvår. Men jag blir inte förvånad om en negativ effekt helt uteblir”, avslutar Ulf.