Sverige Bygger får ny spännande ägare i Talentum

Ny spännande ägare:

Talentum förvärvar Sverige Bygger och Norge Bygges

Sverige Bygger har ingått i Bisnode (tidigare Bonnier Affärsinformation) sedan 1996 och hela tiden varit ett lönsamt företag. Bisnode har nu i linje med sin strategi valt att sälja Sverige Bygger och Norge Bygges.

”Sverige Bygger och Norge Bygges har varit framgångsrika företag inom Bisnode, med drivna säljare och ständig positiv produktutveckling i sann entreprenörsanda. Företaget har en framgångsrik verksamhet, men synergierna med Bisnodes övriga verksamhet är inte betydande vilket lett fram till beslutet att avyttra. De nya ägarna kommer att ge företagen möjligheter till en fortsatt spännande utveckling”, säger Johan Wall, koncernchef på Bisnode.

Köpare är Talentum Oyj, en finsk mediekoncern verksam framförallt inom business to business segmenten. Bolaget är noterat i Helsingfors på Helsingforsbörsen och omsatte EUR 93 miljoner under 2008. Talentum har cirka 800 personer anställda i Finland, Sverige, Baltikum och Ryssland.

I Sverige bedrivs verksamheten i det helägda dotterbolaget Talentum Sweden AB - ledande leverantör av information för svenska beslutsfattare inom områden som teknik, ekonomi, miljö, arbetsrätt, bygg, marknadsföring, finans och HR. Svenska beslutsfattare kommer dagligen i kontakt med koncernens tidningar, webbsajter, tjänster, nyhetsbrev, guider, bloggar eller som deltagare i det stora seminarieutbud som Talentum erbjuder.

Byggvärlden, Affärsvärlden, Ny Teknik, Lag & Avtal och Dagens Media är några av tidningarna i Sverige.

Genom dotterbolaget Talentum HR AB är Talentum även en av landets ledande informationsleverantörer inom Human Resources samt Skatt & Ekonomi.

Talentum växer snabbt i Sverige. Nyligen startades till exempel Byggvärlden, affärstidningen för Sveriges byggchefer. Under föregående år förvärvades Dagens Media, Arbetarskydd samt Thomson Fakta HR, numera Talentum HR och nu alltså även Sverige Bygger och Norge Bygges.

”Det här förvärvet ligger helt i linje med vår strategi att stärka vår förmåga inom området informationstjänster. Förvärvet ger oss möjlighet att väsentligt underlätta jobbet för beslutsfattarna i byggindustrin. Förvärvet är också ett logiskt steg med tanke på vårt långsiktiga mål i internationella affärer. Över 80 % av dessa företags årliga intäkter kommer från betaltjänster online, vilket gör Talentum mer oberoende av reklamintäkter ", säger Juha Blomster, koncernchef Talentum Group.

Thomas Asplund, VD för Sverige Bygger och Norge Bygges: ”Vi ser enormt positivt på det nya ägandet då det ger oss möjlighet att stärka vår position ytterligare i Sverige samtidigt som det ger oss möjlighet att fullfölja våra planer att expandera vår affärsverksamhet ytterligare i ett nordiskt perspektiv.”