Fortsatt byggboom och projekteringsfeber, även om tillväxttakten i byggstartade och projekteringsstartade volymer avtagit.

Minskad tillväxttakt i rådande byggboom och projekteringsfeber.

I en färsk rapport från Sverige Bygger framgår tydligt att det fortsatt är såväl byggboom som projekteringsfeber, men tillväxttakten har minskat. Enligt statistik över nyregistrerade projekt, framgår även att 2016 blev ett rekordår som helåret 2017 troligen inte ser ut att kunna matcha. Även om det är högtryck för många aktörer och glödhett för konsulterna, anas en minskad tillväxttakt.

Byggstartsindex för hela projektmarknaden (b2b), med bygg- och anläggningsprojekt mellan 1-500 Mkr, ligger t o m augusti månad på (+ 14,6 %) och Projekteringsindex ligger på (+20,1 %). Räknar man in även jätteprojekten över 500 Mkr så är motsvarande index (+18 %) respektive (+27,3 %). Men trots ökade volymer har alltså tillväxttakten avtagit.

Regionalt kortsiktigt ökar södra Sverige med Skåne i spetsen mest vad gäller byggstartad volym de senaste 12 månaderna. Samtliga regioner har positiva projekteringsindex även om norr, väst och syd ligger bättre till än öst då det kommer till procentuell ökning. Öst har däremot högst volymer.

Byggstarts- och Projekteringsindex är rullande månadsindex, som mäter verkliga byggstarter, respektive projekteringsstarter, och avvikelsen mellan innevarande 12 månaders period mot föregående 12 månaders period. Indextalet kan sen filtreras med urval av geografi, byggkategori samt byggnadsarter.

En unik statistik över nyregistrerade projekt i databasen visar också att 2016 ser ut att vara rekordåret och att 2017 troligen inte kommer att kunna komma upp i samma nivåer. Både vad gäller antal nyregistrerade projekt och den kommande uppskattade byggvolymen på dem ser ut att sjunka 2017.

Observera att statistiken nedan gäller nyregistrerade projekt i databasen - oavsett när byggstarten är planerad i framtiden. Framförallt stora projekt rapporteras ofta i tidiga skeden och tar tid innan de upphandlas, projekteras eller byggstarter. Nedan visar nya projekt som databasen fyllts på med per år. Utöver nya projekt så uppdateras löpande alla tidigare rapporterade projekt som ett led i vår ständigt pågående marknadsundersökning.

Antal nya projekt/År201220132014201520162017*
Bostadsprojekt3 8984 1884 3693 6605 1223 004
Total projektmarknad17 50817 58715 95213 72817 27510 858

*Siffran för 2017 är bara t o m 20 september, medan övriga gäller helår.

Nya projekt i Mkr byggvolym/År201220132014201520162017*
Bostadsprojekt177 450179 807190 583180 144303 845156 274
Total projektmarknad464 032500 021397 714333 669586 519390 916

*Siffran för 2017 är bara t o m 20 september, medan övriga gäller helår.

Vill du veta mer om rapporten?

De kunder som använder tjänsten Marknadsanalys från Sverige Bygger har precis fått en färsk rapport levererad. Den består totalt sett av 9 sidor kommentarer och 68 sidor grafer, index, trender, bygg- och projekteringsvolymer nedbrutet på olika kategorier av byggande samt nedbrutet regionalt och länsvis. Dessutom finns skillnader mellan nyproduktion och ROT-marknaden med. Rapporten bygger på data från landets största projektdatabas som löpande uppdateras och fylls på via den mest omfattande bevakningen av projektmarknaden som finns.

Vill du veta mer om rapporten eller tjänsten Marknadsanalys är du välkommen att kontakta marknadschef Peter Åhs på peter.ahs@sverigebygger.se eller 070-551 07 36

.