Byggstartsindex november 2010

Byggstartsindex november 2010

Bostadsbyggandet trycker upp byggstartsindex och har nu förstärkt den tillväxt vi räknat med under 2010. Sett under perioden augusti-november har nyproduktionen av bostäder ökat i index från (+81%) till (+114%). Det i sin tur ger ett positivt momentum för 2011 i form av produktion och materialleveranser till dessa objekt. Hela byggstartsindex ligger nu på (+35%) att jämföra med augustisiffran på (+29%). Dock finns regionala skillnader. Det säger analysansvarige Mats Olov Hildingsson på bygginformationsföretaget Sverige Bygger AB.

Stark höst!

Nyproduktionen av bostäder noterar i oktober ett byggstartsindex på (+114%), och har därmed ökat från (+65%) i maj. Byggstartsindex bröt index (0) i februari 2010. Ökningen har varit snabb och kraftig, men också väntad i vår kommunikation. Ett svagare projekteringsindex i Bostäder ger oss viss tro på att volymen minskar första halvåret 2011, men att det är fortsatt mycket i produktion och färdigställande. Storstadsregionerna driver starkt.

För Industri och Verkstad och lagerbyggnader är nu momentum urstarkt med ett index för oktober på (+94%). Byggstartsvolymen har stigit i 13 månader i sträck. Beräkna byggtid till 3-15 mån och vi ser ett fortsatt gott 2011.

På den del som avser kommersiella lokaler fortsätter den svaga utvecklingen. Vissa undantag finns regionalt, men till stor del status quo.

Anläggningsprojekten ligger på ett byggstartsindex av (+8%). Augustisiffran var (+22%). Här har vi som kommunicerats tidigare sett en topp och vi ser en viss försvagning, där projekteringsindex viker till (-10%).

Vi trodde på en topp i höst för att sedan se en sjunkande tendens i byggstartsindex, men vi får revidera den prognosen till början av 2011. Regionalt är det som vanligt storstadsregionerna som agerar draglok med Västra Götaland i förarsätet med ett byggstartsindex på (+78%) dessutom med ett starkt projekteringsindex.

Stockholms regionen har byggstartsindex på (+33%) men projekteringsindex på (-23%) varför det finns anledning att följa utvecklingen extra noga, avslutar Mats Olov Hildingsson på Sverige Bygger AB.

Susanne Bengtsson

Presskontakt Presskontakt 070-6161112