Pagoden i nytt ljus

Bildresultat för Pagoden

Det stora huset med det karaktäristiska koppartaket har strålkastarljuset på sig. Efter år av planering har Bygg-Göta nu satt igång på allvar med att skapa moderna kontorslokaler i den gamla industrimiljön. Inspirerad av en resa till Kina ritade arkitekten Cyrillus Johansson huset vid älven för Tändsticksföreningen. 1929 stod det kolossala huset färdigt och det karaktäristiska huset med sitt pagodtak i koppar har blivit Pagoden med hela Göteborg. Och så ska det förbli. Både namnet och koppartaket ska med in i framtiden, dock i ny skepnad.

- Ja, taket är ju det mest karaktäristiska med hela huset och det kändes viktigt att behålla det, menar Bo Lundgren på Bygg-Göta. Vi beslutade oss för att satsa på ett äkta koppartak. Resultatet är fantastiskt och det är ett rent hantverk som kostat både mycket tid och pengar. Men det har varit värt det! k-märkt innebär restriktioner

Bygg-Göta har varit verksamma ägare i området på Holmen i över 40 år och för tio år sedan förvärvade man även Pagoden. Då var Swedish Match fortfarande hyresgäst och hade både viss distribution och kontor i huset, motsvarande 4 000 kvm. Efter några år flyttade man ut det sista av verksamheten och Bygg-Göta tog fram pennan. - När hela huset blev tomt började vi rita upp och planera för framtiden. Det blev en lång process, konstaterar Bo.

Eftersom huset är K-märkt var det inte självklart att göra vad som helst. En hel del restriktioner fanns med i bilden.

- Pagoden ingår för bevarandeplanen i staden och vi gör ingenting som inte är förankrat hos antikvariska myndigheten. De har varit med från början. Ljus och raster Den största utmaningen har varit att få in rätt mängd ljus i det djupa huset. Två nya balkonger på varje sida har öppnats upp, nya ljusinsläpp har skapats längs med fasaden under hela det befintliga taket. De små gluggarna är borta och har ersatts med stora fönster. Det ska även bli två ljusgårdar och här har utmaningen varit att skapa liv.

- Våra två entréer, en från vardera långsida, ska bl a bestå av två ljusgårdar som sitter ihop, förklarar Bo. Vi har skurit av bjälklaget till plan två så att man ska få kontakt med båda ljusgårdarna och på så sätt uppleva husets hela volym.

Det blir maffigt och ljusinsläppet blir enormt!

Maffigt blir det också längs hela fasaden i söderläge. Magnus Månsson på Semrén & Månsson har skapat ett solskydd som kommer att bli väldigt karaktäristiskt för huset. Stora, kraftiga rasterelement med glasrutor ska muras in i fasaden, istället för fönster.

- Vi har plockat ner gamla tegelstenar som huset är byggt av, härdbrända av jättebra kvalitet. Handrensade och delade på mitten har de sedan gjutits in i betong. Så längs hela fasaden mot gården ska det alltså monteras in betongelement med de ingjutna, gamla tegelstenarna, som ett rastermönster med glas emellan. Vi hade fått problem om vi hade haft regelrätta fönster eftersom fasaden ligger i söderläge. Rasterelementen kommer inte bara att ge karaktär åt huset utan även fungera som solskydd.

moderna lokaler i gammal industrimiljö

De sammanlagt 12 000 kvm fördelade på sju plan kan ge plats åt minst 10 företag. Och yteffektiviteten blir riktigt god.

- Vi vill ha en bra mix av företag i huset och det finns möjlighet att hyra både hela eller halva plan. Första hyresgästen IFS Sverige AB, som flyttar in i november nästa år, tar t ex halva bottenplan och hela plan två.

I bottenplan planeras det även för både restaurang, café och en konferensavdelning.

Förvandlingen av Pagoden kommer även att fortsätta utanför de tjocka väggarna. Både uteservering, en helt ny gårdsmiljö och i förlängningen en renovering av närliggande hus, står på schemat.

- Det kommer inte att finnas någon motsvarighet till Pagoden i hela Göteborg. Med sitt strategiska läge, gångsavstånd till Centalen och Nils Ericssonsterminalen, får man här moderna kontor i en fantastisk gammal industrimiljö med rymd och luft. Samtidigt andas det stora huset historia, avslutar Bo Lundgren, uthyrningsansvarig Bygg-Göta.

Linda Neidert

Presskontakt Marknadschef/Uthyrningsansvarig Marknad och Uthyrning 031-580651

Bygg-Göta

Bygg-Göta är ett av Göteborgs större privatägda fastighetsbolag. Vi äger och förvaltar ca 100 egna fastigheter, både bostadshus och kommersiella fastigheter i Göteborgsområdet. Beståndet består av totalt ca 1 700 bostadslägenheter och ca 650 lokaler om tillsammans ca 450 000 m2. Vi eftersträvar att erbjuda våra hyresgäster ändamålsenliga lägenheter och lokaler med god service och standard till konkurrensmässiga priser.

Vår affärsidé är att förvalta våra fastigheter på ett sådant sätt att byggnadernas särart bevaras. Alla förändringar skall ske varsamt och med bevarad arkitektur och kvalitet.

Bygg-Göta

Kämpegatan 16