Svarta siffror 10 år i rad

byBrick har gått med vinst varje år sedan starten 2004. Detta i en extremt konkurrensutsatt konsultbransch, dessutom i en tid som bland annat kantats av två djupa lågkonjunkturer.

Ändå levererar vi konsekvent svarta siffror, år efter år. Hur är det möjligt?

Vi är långt ifrån ensamma om att ha duktiga konsulter. Inte heller har vi någon trolldryck som ger övernaturliga krafter. I stället handlar vår framgång om det där svårdefinierade som stavas kultur.

Vi själva kallar det byBrick-andan. Den starka känsla av tillhörighet som vi alla upplever genomsyra oss genom våra kollegers entusiasm, stöttning och kamratskap. Och som gör att det känns lätt att gå till jobbet och ge sitt yttersta varje dag.

Våra kunder känner igen vår kultur i ett engagemang utöver det vanliga. I vår strävan att alltid överträffa deras förväntningar. Ibland kan vi rentav bli lite besvärliga i vår ambition att lyfta våra kunders affär och göra våra kontaktpersoner till hjältar i sina organisationer.

Men vi har det i vårt DNA. Vi älskar när det går bra för våra kunder. Och i det långa loppet gillar våra kunder också vårt envetna engagemang. Det visar våra långa kundrelationer som över tiden utvecklats till mer och mer strategiska partnerskap.

Vissa i vår omgivning undrar hur vi får ihop vår diversifierade verksamhet till en så stark helhet. Ganska förståeligt, då vi spänner från it-support till reklam. Men vi rekryterar med största omsorg människor som vi känner har byBrick-andan i sig och som vi vet kommer att växa både som proffs och som människor i vår miljö.

Vi bemödar oss också om att inte bli större än att alla ska ha möjlighet att lära känna varandra. Det ger byBrick-andan de bästa förutsättningarna att växa sig starkare och starkare med åren.

I höst gör vi bokslut över våra första tio år. Ett bokslut som värmer en koncern-vd:s hjärta. Inte bara tack vare vår nästan självklara framgång, utan lika mycket över privilegiet att få leda världens bästa företag. byBrick står väl rustat att möta även nästa decennium.

Björn Lantz

Vd, byBrick