Forskning för ökad innovationsförmåga i stora traditionella företag

Företag som vill stärka sin innovationsförmåga behöver arbeta på många fronter samtidigt; ledningen måste tycka och uttrycka att framtidens affär är lika viktig som dagens och de måste hantera utforskningsarbete likvärdigt med utvecklingsarbete. Det visar ny forskning vid BTH. Media är välkommen att möta forskare inom området.

Ny forskning vid BTH handlar om att etablera innovationsförmåga i stora, traditionella, globala företag. Fokus är hur innovation kan göras systematiskt och hållbart utan att störa den verksamhet som levererar lösningar till marknaden. Forskningen visar att innovation kräver andra förmågor, måste kunna mätas och att ledare på alla nivåer behöver utbildas och involveras.

– Vår bransch är under stor förändring. Konkurrensen hårdnar globalt och alla vill växla upp från försäljning av maskiner och reservdelar till helhetslösningar. I detta samarbetar vi med BTH, säger Jenny Elfsberg, från Volvo CE och även forskare vid BTH.

– Det är positivt med det nära samarbete vi har med Volvo CE – de är en av BTH:s strategiska partner. Det är ett ytterst intressant företag att jobba med, de vill vara proaktiva i hur man jobbar med att ta fram framtidens innovativa och miljövänliga produkt-tjänstelösningar som skapar kundvärde på en global marknad, säger professor Tobias Larsson, ansvarig för forskningssamarbetet.

Media är välkommen träffa Jenny Elfsberg och Tobias Larsson för att ta del av det mångfacetterade samarbete som finns mellan BTH och Volvo CE, vilket innefattar forskningsprojekt, doktorander, studentsamarbeten och examensarbeten.

Dag: Fredagen den 25 maj
Tid: Kl 11:00
Plats: Gröna rummet. Samling sker i receptionen i hus A, BTH, Campus Gräsvik.

Välkommen!

För mer information, kontakta Tobias Larsson, telefon: 0455-38 55 25, e-post: tobias.larsson@bth.se
Se även www.bth.se

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 5 000 studenter och 450 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.

BTH har två moderna campus i Blekinge: huvudcampus Campus Gräsvik i Karlskrona samt Campus Karlshamn. Båda ligger i vacker kustmiljö vid havet.

Besök oss gärna på www.bth.se eller se vår presentationsfilm med våra utbildningar nedan.