Satsning på att nå personer med funktionsnedsättning som utsätts för våld och övergrepp

Föreningen JAG (Jämlikhet, Assistans och Gemenskap) inleder nu ett upprop för att nå personer med funktionshinder som utsätts/har utsatts för våld eller övergrepp inom LSS-verksamhet (Lagen om särskilt stöd och service för vissa funktionshindrade). Till sin hjälp anlitar JAG Brottsofferjourernas Telefoncentral som ställer upp för att ta emot samtal från utsatta. Våld och andra övergrepp är aldrig en acceptabel arbetsmetod mot brukare, utan är en brottslig handling enligt lag, hävdar JAG. Brottsofferjourernas Telefoncentral kommer nu i 3 månader att delta i ett projekt mot våld och övergrepp mot personer med funktionshinder. Det är JAG (Jämlikhet, assistans och Gemenskap) som driver projektet för att ta reda på omfattningen av övergrepp inom LSS-verksamheter. Katalysator för projektet är SVTprogrammet Uppdrag gransknings reportage om fallet Ida i Uppsala som utsattes för våld av personalen. Man avslöjande att personal använder våld som arbetsmetod när en brukare visar enligt personalen negativt beteende. Kontrolltagning innebär att personal bryter ned en person med våld och pressar denna mot golvet. Detta är oacceptabelt våld och ett övergrepp som ska ses som en brottslig handling, menar JAG. Samlar in berättelser Därför vill nu föreningen JAG nå utsatta och anhöriga och ta del av deras berättelser. Nu startar man kampanjen Ida-uppropet. För att nå utsatta anlitar JAG under en period på 3 månader Brottsofferjourernas Telefoncentral. Brottsofferjouren har nämligen kompetens och vana att dagligen tala med brottsutsatta och deras anhöriga. Det kan gälla alla möjliga brott och problem i anslutning till brott. De samtal som kommer inom ramen för JAG-projektets upprop kommer att dokumenteras och sammanställas för JAGs räkning. JAG vill veta hur våld inom LSS-verksamhet hanteras av utsatta, anhöriga och personalen samt, om polisanmälan gjorts, hur rättsväsendets representanter agerat. Resultatet kommer att ligga till grund för JAGs nästa steg i satsningen att skydda personer med funktionshinder från övergrepp inom LSS-verksamheter, och att hjälpa utsatta att söka laglig upprättelse. I de fall de inringande önskar personligt stöd på orten kommer Brottsofferjourernas Telefoncentralen att förmedla kontakt till en stödperson vid en lokal brottsofferjour. Brott en personalfråga JAG befarar att den bild de har - och som för övrigt Brottsofferjouren delar - ska bekräftas. Nämligen att våld mot de mest skyddslösa ofta betraktas som missförhållanden i verksamhet och att den utsatta därmed lämnas utan möjlighet till stöd och upprättelse. Detta innebär att ingen skyldig blir dömd för brott som de faktiskt har begått. När våld klassas som brott innebär det att den utsatte är brottsoffer och därmed har rättigheter enligt både internationell och svensk lag. Hanteras brottet som ett problem med personal eller i verksamhet lämnas alltså den som utsatts för övergrepp helt utan skydd och stöd. Lag (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade är en rättighetslag som helt bygger på frivillighet. Insatserna kan endast ges den enskilde om han/hon begärt det och ska enligt lagen enbart innehålla stöd och service. Ring eller maila Måndagen den 12 maj inleds den tre månader långa satsningen på att nå människor som utsätts/ har utsatts för övergrepp inom LSS-verksamhet. Personer med funktionshinder är en mycket sårbar grupp och Brottsofferjourerna har anlitat extra personal som snabbutbildats för att ta emot samtalen. Öppettiderna kommer från 12 maj och så länge behovet finns att förlängas till 9.00-18.00. En särskild e-postadress finns för den som vill skicka e-post; kampanj@boj.se För frågor om projektet; kontakta JAGs projektledare Anette Endom på telefon 08-789 30 42 alt. e-post anette.endom@jag.se För frågor om Brottsofferjourernas Telefoncentral, ring 0200-21 20 19. För frågor om Brottsofferjourernas arbete, ring Ninna Mörner 08-556 092 82 alt. 073-9738602 Fakta om JAG: Föreningen JAG är en ideell riksorganisation som arbetar för att förbättra villkoren för medlemmarna som alla har flera omfattande funktionsnedsättningar och nedsatt intellektuell förmåga. Många har även svårigheter med att göra sig förstådda hos människor som inte känner dem väl. De flesta medlemmar i Föreningen JAG har flera stora funktionshinder och nedsättning av den intellektuella förmågan. JAG står för Jämlikhet, Assistans och Gemenskap. Föreningen JAG arbetar för att alla medlemmar ska kunna ha ett bra liv. JAG vill främja bästa möjliga personligt anpassade assistans i livets alla situationer med respekt för människovärde och integritet. Hävda rätten för medlemmarna att på sina villkor leva i gemenskap med sin familj och leva som andra i samhället och få stimulerande upplevelser och erfarenheter på ett tryggt sätt. JAG arbetar för att den fysiska och psykiska hälsan främjas på alla sätt och att övriga intressen tillvaratas. Läs mer på www.jag.se Fakta om BOJ. Det finns 107 lokala brottsofferjourer runt om i landet. De ger personlig och kostnadsfri hjälp till cirka 50 000 brottsdrabbade varje år. Det handlar om att lyssna och vägleda genom den kris ett brott ofta ger upphov till. Det handlar om att ge information och förklara rättsprocessen. Det handlar om att ge råd inför myndighetskontakter och hjälp att ställa krav på till exempel ekonomisk ersättning eller skyddsåtgärder. Brottsofferjourernas Riksförbund utbildar och informerar om jourernas arbete. Riksförbundet vill också förbättra brottsoffers situation. BOJ driver att FNs deklaration om mänskliga rättigheter för brottsoffer ska få genomslag i praktiken i Sverige. Det innebär bla rätt till en skyndsam rättsprocess, rätt till vård och behandling, rätt till information om det egna ärendet samt rätt till stöd antingen via offentliga eller ideella organisationer. Mer om BOJ på www.boj.se. Brottsofferjourernas Telefoncentral ger stöd på 0200-21 20 19. Möjlighet till stöd på eget språk finns med åtta språkval på 08-642 00 44.