Många kvinnofridsbrott till brottsofferjouren

Nu är statistiken för år 2007 är sammanställd. 62 jourer lämnade in statistikuppgifter för årets stödpersonsinsatser. Dessa jourer hade hjälpt drygt 21 000 brottsoffer. 60 procent är kvinnor. Kvinnorna är framför allt utsatta för kvinnofridsbrott. Männen är framför allt utsatta för misshandel utomhus, olaga hot och rån. De flesta brottsoffer är vuxna och en tredjedel är unga mellan 12 och 25 år. Gruppen äldre är liten och gruppen barn minst. Barnen får framför allt hjälp av några få jourer som har specialkompetens för detta. De äldre är oftast utsatta för stöld. De unga tjejerna är oftare än andra utsatta för sexualbrott. 16 procent av de unga tjejerna söker stöd för våldtäkt och andra sexualbrott, borträknat ofredande. Att jämföra med 6 procent för kvginnor överlag. Av dem som sökte en första kontakt med BOJ ledde de allra flesta kontakter till flera samtal och stödinsatser. För 14 procent räckte det med ett samtal. Av dessa samtal som avslutades direkt, eller slussades vidare till annan hjälpinstans gällde de flesta misshandel. Cirka 5 procent av brottsoffren var upprepat utsatta. De flesta var kvinnor utsatta för misshandel inomhus. Så gott som alla har eller tänker polisanmäla. Många kommer till brottsofferjouren efter information från polisen. Mellan en fjärdedel och en tredjedel letar upp jouren själva. Vittnesstödsverksamhetens statistik lämnades in av 31 jourer av de cirka 50 som bedriver verksamhet vid tingsrätter och hovrätter. Vittnesstöden hjälpte år 2007 drygt 21 000 vittnen (53 procent), målsägande (20 procent) samt anhöriga (26 procent). Totalt gav de jourer som lämnat in statistik hjälp till cirka 45 000 brottsutsatta människor. Under år 2008 kommer Riksförbundets styrelse anstränga sig för att motivera alla jourer att lämna in statistik enligt det system som gäller för stödpersonsverksamhet. Styrelsen är inte nöjda med att 62 av landets 107 jourer lämnar in statistik. Läs hela sammanställningen på www.boj.se under press/statistik. För frågor kontakta Ninna Mörner 08-55609282