Brottsoffer ska veta var och hur gärningspersonen avtjänar sitt straff

Brottsofferjourernas Riksförbund kräver att kriminalvården informerar brottsoffer när gärningspersonen får fotboja istället för fängelsestraff. - Om brottsoffret tror att gärningspersonen avtjänar ett fängelsestraff och sedan råkar möta förövaren kan brottsoffret bli rädd, känna sig otrygg och kanske hotad, säger Ninna Mörner informatör på Brottsofferjourernas Riksförbund. Idag har kriminalvården ingen informationsplikt när gärningspersoner beviljas fotboja istället för fängelsestraff. Det var genom Brås rapport där man utvärderade försöksverksamheten med elektronisk övervakning som denna informationsbrist blev tydlig. Även i de fall där kriminalvården har informationsskyldighet brister rutinerna, erfar Brottsofferjouren. Brottsofferjourernas Riksförbund anser att det är viktigt att brottsoffer informeras om hur och var gärningspersonen avtjänar sitt fängelsestraff: om han har permission, om han har slussats ut till elektronisk övervakning eller placerats på annan anstalt. Inte sällan får Brottsofferjourerna runt om i landet samtal från oroliga och rädda brottsoffer som reagerat på att gärningspersonen inte var där de trodde. Det skapar otrygghet för brottsoffer om de utan förvarning en dag kan råka möta sin gärningsperson. En total översyn av rutinerna för information till brottsoffer från kriminalvården är nödvändig. Här en berättelse från en lokal jour om Anna, en våldsutsatt kvinna: ”Anna hade under flera år misshandlats och hotats av sin fd sambo. Efter en lång process orkade hon gå igenom rättegång – mannen blev dömd till fängelse. Anna börjar försöka återgå till ett normalt liv. En helg när hon står och ordnar med blomkrukorna i fönstret i lägenheten ringer telefonen. Hon svarar. - Hej, jag ville bara säga att jag har permission nu. Annas värld rasar. Hon känner sig hotad.” Och en annan röst från en kvinna som har förlorat sin son: ”Jag flyttade. Jag orkade inte med rädslan för att en dag möta min sons mördare på permission.”