BOJ uppmärksammar Internationella Brottsofferdagen

BOJ uppmärksammar Internationella Brottsofferdagen

Den 22 februari uppmärksammar BOJ Internationella Brottsofferdagen på många platser runt om i Sverige. Bland annat anordnar brottsofferjourerna föreläsningar, temadagar, konserter och bjuder in till öppet hus för att belysa brottsoffers situation och sprida kunskap om det stöd brottsofferjourerna kan ge.

Syftet med Internationella Brottsofferdagen är att belysa brottsoffers situation och sprida kunskap om de ideella organisationer som arbetar med stöd och hjälp till brottsoffer. Dagen instiftades i slutet av 1980-talet på initiativ av Brottsofferjourernas Riksförbunds dåvarande ordförande Björn Lagerbäck. Idén spreds sedan vidare till European Forum For Victim Services.

Varje år uppmärksammar Brottsoffermyndigheten tillsammans med BOJ och andra ideella organisationer inom brottsofferområdet Internationella Brottsofferdagen. Årets temadag har rubriken ”Brott utan gränser” och hålls traditionsenligt på Norra Latin i Stockholm den 22 februari. Programmet tar upp ett brett spektrum av brottsofferfrågor och rymmer både föreläsningar och seminarier.

För mer information kontakta:
Eva Larsson, generalsekreterare: 08-556 09 281 eller 073-973 86 01
Amanda Säfström, informatör: 08-556 09 10 eller 073-973 86 07

Brottsofferjourerna över hela landet uppmärksammar också Internationella Brottsofferdagen. Här följer flera exempel.

Alingsås
Brottsofferjouren i Alingsås-Lerum-Vårgårda-Herrljunga kommer att finnas i affärshuset Storken i Alingsås från klockan 9.30 till 18.30.

Blekinge
Brottsofferjouren i Blekinge har utsett tre personer som deltar i det arrangemang som ordnas i Stockholm på den Internationella Brottsofferdagen. Föreningen har tre år i rad haft lokala arrangemang den 22 februari nämligen 2008 i Karlshamn, 2009 i Karlskrona och 2010 i Olofström. I år vill jouren skaffa sig kunskaper från andra och inspiration för kommande lokala aktiviteter.

Boden
Brottsofferjouren i Boden kommer att finnas på plats på Coop Forum i Boden för att berätta om Brottsofferjouren, dela ut broschyrer, bjuda på godis och svara på frågor.

Bollnäs
I Bollnäs finns Unga Boj Bollnäs-Ovanåker vid Torsbergsgymnasiet under dagen för att informera om BOJ och vilket stöd och hjälp som finns att få samt om projektet Skyddsnät. Jouren bjuder på godis, tävlingar och inbjuder fler unga att engagera sig.

Borlänge
Brottsofferjouren i Borlänge-Gagnef-Säter finns på polishuset i Borlänge klockan 11.00-15.00. Jouren bjuder på frukt och godis samt informerar om BOJs verksamhet.

Borås
I Borås hålls Brottsofferdagarna 22-24 februari i samarrangemang mellan Brottsofferjouren i Borås. Borås Stad Stödcentrum för unga, RFSL Borås, Fritids- och folkhälsoförvaltningen, Utväg, Polismyndigheten i Västra Götaland/Polisområde Älvsborg, Röda Korset, Rädda Barnen, Studieförbundet Vuxenskolan, Kvinnojouren Borås och Kulturkontoret. Brottsofferdagarna inleds med ett fackeltåg och bjuder på flera olika föreläsningar med fokus på hedersrelaterat våld och förtryck.

Eskilstuna
Brottsofferjouren i Eskilstuna finns på stadsbiblioteket under dagen för att informera om BOJ och dela ut broschyrer och informationsmaterial.

Gislaved, Gnosjö, Vaggeryd och Värnamo
Brottsofferjouren Småland West kommer att finnas på Kvantum i Gislaved, biblioteket i Gnosjö, ICA i Vaggeryd och City Gross i Värnamo mellan klockan 17.00-19.00. Jouren kommer att dela ut broschyrer och annat informationsmaterial.

Gotland

Brottsofferjouren Gotland finns på Östercentrum i Visby mellan klockan 10.00-18.00. Rosenblad läggs ut i ett hjärta i snön och marschaller tänds. Jouren delar ut info och pratar med folk. Det kommer också att finnas möjlighet för den som vill att lämna ett bidrag till jouren.

Gävle
För tolfte året i rad uppmärksammar Brottsofferjouren i Gävle Internationella Brottsofferdagen. Jouren bjuder in till öppet hus i lokalerna på Norra Skeppsbron 1 i Gävle mellan klockan 10.00-14.00.

Göteborg
Brottsofferjouren i Göteborg har likt förra året en informationskampanj på spårvagnar och bussar i Storgöteborg. Informationskampanjen kommer att synas i två veckor liggande över den 22 februari.

Haninge
Brottsofferjouren i Haninge-Nynäshamn kommer att finnas på plats i Haninge centrum under lunch- och kvällstid med ett informationsbord.

Hässleholm, Osby och Perstorp
Brottsofferjouren i Hässleholm-Osby-Perstorp har stödpersoner, vittnesstödjare och styrelse på plats i alla jourens kommuner under dagen. De kommer att synas utanför stormarknader och inne i centrum med skyltar och informationsmaterial om BOJ och Brottsoffermyndigheten. Medarbetarna kommer även besöka butiker och bibliotek för att lämna in material. Liksom tidigare år håller jouren även öppet hus med fika hela dagen för dem som vill ha stöd eller få info om BOJs arbete. Arrangemanget möjliggörs genom medel från Brottsofferfonden.

Mölndal
Brottsofferjouren i Mölndal-Härryda kommer att uppmärksamma Internationella Brottsofferdagen genom att informera om den och visa jourens verksamhet centralt i Mölndals centrum.

Simrishamn
Den 22 februari kommer Brottsofferjouren på Österlen att finnas på Coop i Simrishamn. Vartannat år finns jouren i en affär i Tomelilla, vartannat år  i Simrishamn, och i år är det alltså Simrishamns tur.

Staffanstorp
På kvällen den 22 februari genomför Brottsofferjouren i Mellersta Skåne en ljusmanifestation i centrala Staffanstorp i samarbete med Staffanstorps kommun, handlarna i centrum, Business Port Staffanstorp, Nattvandrarna samt Brottsoffermyndigheten.
Leg. psykolog Björn Lagerbäck talar kring brottsoffers reaktioner och behov på St Staffansgården klockan 18.00. Föredraget är kostnadsfritt och öppet för alla.
Nattvandrarna anordnar också aktiviteter för ungdomar och vuxna i Balders Hage 19.00-23.00.

Sundsvall
Brottsofferjouren i Sundsvall-Medelpad bjuder tillsammans med GA Församling in till en konsert för att uppmärksamma brottsutsatta och anhöriga. Medverkar gör solisterna Tomas Lindström och Linda Nordström samt pianisten Catrin Bergendahl. Konserten äger rum i GA kyrka i Sundsvall klockan 18.00 och möjliggörs genom medel från Brottsofferfonden.

Trollhättan-Lilla Edet
Internationella Brottsofferdagen sammanfaller i år med Volontärcentrums dag på Högskolan Väst och Brottsofferjouren i Trollhättan-Lilla Edet kommer att finnas på plats för att intressera studenterna för volontärarbete hos BOJ. Jouren kommer att informera om BOJs och Rädda Barnens gemensamma projekt Skyddsnät och i övrigt väcka opinion för behovet av starkt stöd för brottsoffer och deras anhöriga. Jouren kommer också att finnas i Folkets Hus Kulturhuset för information till allmänheten om brottsoffers rättigheter, BOJs arbete med stöd och hjälp till brottsutsatta och vittnesstödjande arbete i domstol. En debattartikel har även skickats till lokaltidningen.

Uppsala
Om vädret tillåter kommer medarbetare från Brottsofferjouren Uppsala-Knivsta att stå vid Uppsala tågstation under morgonrusningen och bjuda på kaffe och dela ut informationskort om Brottsofferjouren till förbipasserande.

Varberg
Brottsofferjouren i Varberg finns på plats i Varbergs Galleri med informationsmaterial. Dessutom kommer jouren att uppmärksamma Internationella Brottsofferdagen med en insändare i lokalpressen.

Västerås
Brottsofferjouren i Västerås kommer att stå i entrén på Centrallasarettet i Västerås med roll-up och informationsmaterial om BOJ.

Växjö
Brottsofferjouren i Växjö uppmärksammar Internationella Brottsofferdagen i Växjö Domkyrka den 13 februari klockan 17.00. Medverkar gör bland annat Emma Jangestig, mamma till de två barn som mördades i Arboga. Inträdet är fritt, men det finns möjlighet att lämna en gåva till Brottsofferjouren i Växjö för den som vill.

Örebro
Brottsofferjouren i Örebro-Lekeberg kommat att finnas på plats i huvudbiblioteket i Örebro samt på biblioteket i Fjugesta mellan klockan 10.00-14.00. Där kommer jouren att informera om sin verksamhet och dela ut broschyrer. Dessutom kommer en insändare publiceras i lokaltidningen.